Monday, September 8, 2014

toyol...kau datang lagiii....



sabtu mlm ritu depan rumah aku ada buat baca2 yassin
panggil jugak budak2 tahfiz.
kebetulan c.li tak ada p perlis..pg ahad baru balik.( pg tu maksudnya pkl 4.30 pg )
jadi aku la wakilnya.. wakil pergi makan je..
yg baca yassin tu suma geng2 org lelaki.

ceritanya,   ada la dua bulan lepas 
kat taman ni dah kecoh pasal ilang2 duit..
bulan lepas jiran rumah aku cerita duit dia ilang..
duit binik 50 hinggit.. duit laki 50 hinggit...

n sebelum tu .. selang 4 bijik dr rumah tu .. binik dia dah ilang duit..
tapi dia p tuduh laki dia amik.. mati2 laki dia tak mengaku..
last senyap..

yg jiran depan rumah pon marah lakik dia gak awalnya..
 tapi si lakik dan perasan duit dia jugak lesap 50 hinggit..
tapi depa buat diam  just cerita kat kawan2 terdekat je..

n terbaru,  khamis minggu lepas,  jiran depan yg dok tgh2 plak ilang dlm 70 hinggit...
dan siap ada kesan tapak kaki kecil yg berselut..
terus depa kata kat taman ni  ada orang bela toyol..
tu yg buat baca yassin terus tu.. ikhtiar mana yg patut..

sbb duit tu tak hilang abis..
macam  dia amik dlm jumlah yg tertentu je..
pintu tingkap suma elok.. tak ada tanda2 di pecah masuk.
( utk menunjukkan  sifat toyol )

aku. cuak gak... tiap2 hari tgk purse ... 
mana nak tau ilang gak sen2 aku tu naya..
cerita kat c.li .... mana la mamat ni nak percaya..
berbuih2 mulut aku dok cerita.. siap tgn kaki bagai buat eksyen..
dia boleh cebik mulut jaa...

terus dia kata.. "maybe anak depa sendiri yg amik kot..."

tengok cara memang c.li tak percaya sungguh2..
sebab dia tu pemberani orgnya...
pkl 3 4 pg. pon boleh balik rumah sorang2..
boleh p tahan burung dlm hutan sorang2..
jadi aku percaya lahh yg dia tak percaya kan toyol moyol ni....

tapi nak jadikan cerita..
kelmarin aku kan kerja..pagi lepas siap bagai.. aku cari mana handbeg aku ni..
selongkar tempat aku letak tak ada..
cari kat bilik anak2 tak ada.. dapur jugak..  ( motif handbeg letak dapur?.. )

n tanya c.li.....ghupanya dia letak bawah bantal dia tiduq..
n boleh plak cerita kat aku..

c.li : " mana tau kalau toyol datang mesti dia boleh rasa "..

aku rasa nak gelak guling2..
tapi control...( ada lee gelak ;... cuma tak guling2 je...)
kalau  adik beradik aku mmg aku buat dah.. aduiii..
siap letak bawah bantal.. ambik kau.. cakap berdegar2.. last2 kantoi...

cik abang oii.. toyol tak amik dgn tgn laa.. dia pakai ilmu ghaib..

tapi masa tgh sembang dgn dia..
aku bagi idea
aku :" toyol kan kecik n pendek.. kita gantung belakang pintu boleh tak?... dia mesti tak sampai.."..

boleh plak dia c.li p angguk2 cam .."oooo good idea.. "
cam boleh pakai cara tu..  hahahhahaha ...



tgh menaip  ni pon boleh gelak balik..
mengingatkan perangai abanda ku sorang ni...
adui... ni pon gelak2..
dia mmg tak perasan aku menganjingkan dia,.....

toyol... oo....toyolll..lepas ni mesti kau terlompat2 nak amik duit kan?..
boleh jugak kau amik kerusi jika tak sampai buat lapik ..



n semlm plak dia p tahan ikan  dgn kawan dia ..
dapat la ikan lampan.. haruan ..keli.. sepat.. puyu..
alih2 dia  p pilih ikan puyu...yg idop plak tu..
nak bela katanya..

apa maksud?.... apa maksud?...motif..
  naaaa.. hang pon dah percayakan benda tahyul ni kan...?


aku kan penakut.. tapi dlm hati aku still tak percaya..
mmg setan boleh berbagai rupa...
tapi entah lah.. maybe tak pernah kena lagi kot..
tak pernah jumpa toyol secara berdepan2 ....

yg aku bayangkan toyol ni mesti kiut..
sbb dia kan baby..




macam ni ... kan comel..siap pakai kasut lg..




macam ni lagi comel...
boleh gomoi..gomoi..


Sunday, August 31, 2014

hoi... udah-udah lah mengata

sebenarnya ari ni boring tak sangga..
( tak sangga tu cam boring tahap tenuk atau tapir ye anak2 ).

my lakik dah 5 ari lari kan diri.. tak tahan dok sebumbung dah katanya..
bawak 5 beg terus.. 
aku ingatkan nak packing terus satu almari..tapi dia tak kasik..
baik tak baik aku ni kan,?..
lakik nak lari siap iron baju lagi.
siap hantar cium2 tgn lagik..

dah 5 ari lari ni.. baru sekali ja dia telefon..
aku pon tak mau call dia..
mlm ni nak baca mandrem sikit biaq dia balik esok.

hahahhaha..
bukan kena halau..
iishhh aku mana jahat sampai gitu..
abis2 aku mengamuk pon aku kunci pintu bilik jaa..
lepas tu tak sampai dua minit berlubang pintu bilik..
c.li p ketuk dgn hammer..
terus dia hulur tgn  buka pintu kot dlm..

" sorry2.. tak tahan nak berak.."..

aku ingat kan nak pujuk diriku yg cantik ni.. tapi tak ada ye..
kiranya sekarang.. 2 bilik tido dah berlubang...
hari tu ada sedara mai.. 
mulut plak jenis yg tak ada insurans punya..

" awaq yang pintu bilik ni terkopak dah oih..

 dgn tersepit2 sora aku jwb
" tuan rumah kata pintu cikai...ketuk pon relai"..

tu diaaaa.. aku  nak habaq hang.. punya la jaga status lakik

last2 aku malas dah nak majuk2 ni.. buang karan n merosakkan harta ja.
kalu majuk pon baik aku dok depan tibi.... 


























selamat hari merdeka ke 57..

menarik ttg ari merdeka 
mesti pasal cuti .
c.dah pon cuti gak arini..

pagi2 lagi c.dah dok layan konsert k.pop kat 8tv.
tapi sebenarnya c.dah tak phm depa neh..
 ari merdeka dok tayang k.pop 
apa punya bengong betul tv pon..
lepas tu tv lain kartun, kartun..
tau la hari ahad mmg selalu siar kartun..
tapi hari ni hari ahad yg special..
hari merdeka..
apa salahnya siar le.. cerita2 drama yg patriotik sikit ke..
ni c.dah rasa cam nak hantar resume . apply kerja as manager kat stesen tibi neh..


eh!..tapi abis gak lah konsert k.pop tadi c.dah tengok..
sbb c.dah rasa cam muda remaja bila tgk artis k.pop neh..
remaja kertu..





selamat hari merdeka  sayang- sayang ku..

Saturday, August 23, 2014

cerita raye saya

maap la deh .. cerita ghaya kita di penghujung syawal..
nak buat camner keretapi lama..

tapi yg sebenarnya2 cerita..
c.dah ni mmg lupa betul nak amik gambar raye.. dah le kamera yillek,...
ha.set pon tak berapa clear..
tapi...
taun ni ghaya pertama kat kg c.dah..
tu  buat c.dah betul2  busy..
berpakat plak nga c.su nak beraya sama2..
 mmg happy moment betul..

kat kg c.dah.. selepas semayang raye  mesti akan ada nasi kat surau..
 ala2 bufet je..lepas makan c.dah kena basuh pinggan..
bukan pinggan c.dah je.. of coz pinggan jemaah lain..
mmg c.dah rasa berangin je... tau la  sbb suma  pakai baju cantik2..
tu yg malas nak basuh pinggan makan sendiri..
kalau jemaah lelaki tak pa.. 
ni jemaah pompuan pon sama..
dia ingat kita pakai baju kain buruk kot..
tapi c.dah tak kisah.. sbb c.dah pon dah cerdik la..
c.dah basuh sat jaa.. lepas tu c.dah perderaih p beraye kat rumah mak su sebelah surau..


lepas tu balik rumah baru kemas2 n hidang kuih n muih..
taun ni c.su buat rendang.. n c.dah masak nasi himpit je...
jadi le..
lagi pun mak mmg buat ketupat tiap2 taun.. anak sedara kata 

" ketupat biru the legend"..
sbbnya air kat rumah c.dah tak berapa elok... bila mandi ke basuh baju mmg akan jadi kekuningan..
tapi bila masak nasi dia kan tukar warna jadi nasik kaler biru..

tapi tahun ni c.dah dah p beli air tapis bergelen2..
so.. ketupat mak c.dah cantik taun  ni.. warna putih suci lagi...

sorry le .. bercerita je..nak tunjuk ketupat kaler biru mmg tak di buat org lagi..
hanya mak c.dah je yg buat.. 
tetamu mai.. 
buka daun palas je dah terangkat2 kening.. tgk kalernya..
pusing2 dua tiga x.. nak makan ke idak ni?.. nak makan ke idak ni..? 
risau tetamu, takut keracunan..
tapi bila cuba je... 
tgk2 tinggal pinggang dan kulit daun palas...
mak c.dah pon senyum termewek2... bangga ketupat dia abis..

bulan bintang matahari kemain seronok lagi...
ada plak aimie sofea.. mmg tak p mana depa nih..
dok uli budak tecit tu je...



( amik dr fb mak dia.)

mmg geram la uli budak tecit nehh..
nangis tidak.. uk tidak ek tidak..
tapi bila dia marah siap...

raye pertama abis ziarah pak2 sedara belah bapak...
malam tu balik rumah mertua..
n raye kedua p beraye blah c.li.. pooonnnn tak amik gambar..
entah lah.. mmg c.dah tak boleh jadi blogger..pemalas..

raye ketiga ( rabu)
balik kg c.dah semula.
bawak mak p ziarah sedara mara belah dia plak.
pak tak ikut.. pak mmg liat sikit nak p belah mak c.dah..
lantak dialah.. tapi kesian kat mak.. so c.dah n c.su bawak p lah..
bintang n bulan tak ikut..
c.dah bawak matahari je.. c.su plak bawak anak dia..
laki2 tinggal kat rumah. ni geng mak2 p raye.

( dr fb c.su )

rumah pertama, rumah mak sedara mak..
dia dah tak nampak... n tinggal dgn anak bonsu dia...
yg ni je lah mak sedara mak yg masih ada..
so rasanya mmg wajib bawak mak mai jumpa dia....

n kemudian kiterang p rumah sepupu mak n baru p rumah adik mak..
kat kg mak lah... sorry gamabr tak amik.. handset pon aku tak bawak masa ni..
haishhh.. la baru rasa nyesal..


n khamis petang raye ke-4 
kiterang buat bbq...
abang yg no dua . yg tak pakai baju tu yg suggest..
so bbq lah kita..seronok dpt bergelak ketawa cam ni..
mak ada.. pak ada.... dah ok..
tapi jika dpt kumpul semua lagi syok kan..

raye ke 5 dah tak seronok, sbb bapak budak2 ni pandai2
p janji nak buat sarang burung kat kg dia..
so abis lah raye kiterang.. 
c.dah tak p.. hanya dok kat kg c.dah je.. berborak nga c.su n mak..
petang tu plak ronda2 pantai irama.. tapi bapak tak best sbb jemm giloss.
p pukul 6.. konon dan lepak dlm sejam pon jadi lah...
ghupanya2 sejam setengah baru betul2 sampai kat p.irama..
dah mlm ke laut... mmg tak best..

anak2 c.dah tumpang bergambor dgn c.su dia..
sedondong plak depa nih pakai..
taun ni depa je yg sedondong..
c.dah n laki main hentam je...



ni syawal minggu kedua..
9/8/14..
berangkut c.dah p kulim sbb sepupu c.li kawen dgn org kulim..
kenduri hari sabtu.. tapi mlm jumaat tu dah p dah..
takut esok tak dan sampai.. lagi pon tak kenal tang mana tempat  kenduri tu..
tumpang tidur homestay yg  puak dr kelantan sewa..
nyesal plak sebenarnya.. sbb mmg c.dah anak beranak tak boleh lena..
bayang kan kat luar ada la dlm 10 org lelaki tidur.. sampaikan c.li kena tidur sambil duduk kat dapur..
kesiannnn.....

c.dah dlm bilik .. atas katil 4.. bawah 6 org...c.dah tidur bawah bentang toto.
cer bayang kann... rasanya nak nangis gak... 
tapi tahan je.... dgn bulan yg dok guling kiri kanan kiri kanan..
bintang pon sama..
k.long je diam... 
c.li masa tu p nheteh nga sepupu balik dlm pukul 2 pg..
bgn solat subuh.. ingatkan hantu kat jln nak ke  dapur.. nampak hitam  sedempak..
ghupanya laki c.dah sendiri tido atas kerusi. ( urutdadaurutdada)


 ni otw ke dewan kenduri..


sempat lagi berselfie dgn bulan...
sweet tak bulan sekarang?..



berpeluh laki c.dah.



pananten....
 amik pic tgn kiri sbb tgn kanan suap nasik..




the nasik beriani...
sedappp... cuma nasik je lembik sikit..
lauk ok.





 ni lee.. gambor raye kami tahun ni..
sobsobsobob.....
sedih ni...




 kawan ex u dulu kata bintang muka sama dgn c.dah..
setakat la, dia sorang je kata gitu....
sbb suma kata muka bintang cam pak dia..
cuma putih je..skrang baru c.dah rasa bangga..
ada gak gen c.dah yg tumpah..




ok lah..
selamat pergi ramadhan n syawal..
jika umur panjang ada rezeki..
jumpa lagi tahun depan...
moga ramadhan n syawal tahun depan lebih baik n suksess..