Saturday, January 18, 2014

aku seorang pendosa

serius aku tak tahu nak cakap apa..
nak gelak. or nak nangis,,,
atau sujud di sejadah tanpa bangun.. kan matik plak..laki carik lain..
so aku bangkit..
memohon ampun atas dosa2 lalu..
serius aku blur..
tapi aku tak tahu blur aku sudah sampai ketahap mana.
atau mungkin tanda supaya jgn aku main2 dengan taubat yg aku buat,,
taubat aku, taubat sambal belacan..
masa makan taubat tak mau makan sebab pedas..
tapi lepas tu makan lagi n taubat lagi..

minggu lepas aku masih bergelak ketawa..
masih syok melayan ariana rose di waktu maghrib..
sumpah! sudah lama aku tinggal kan cerita2 ni.
tapi aku sendiri tak sedar.. sekarang tiap kali nak solat maghrib tgk jam ..
masya ALLAH sudah nak masuk pukul lapan..
tak berapa jengkal lagi dah isyak..
terus solat cam turbo..turbo kuasa pat..zuupp laju seperti kilat..

tapi jumaat itu..
jiran aku buat kenduri tahlil dan maulid rasul..
dia jemput kami sefamily utk hadiri kenduri..
n bahagian perempuan special sikit..
sebab dia jemput utk terlibat sama dgn kmpulan baca yassin n marhaban..
so dgn tahap konpiden dan ada sedikit berlagak dlm hati..
aku hadir utk acara tersebut...
ku pilih buku surah yassin yg byk2 dlm almari yg hasil sumbangan org.
dan aku pilih yg terbaik warna kuning diraja..
tiga setengah acara bermula..
aku berada disebelah makcik yg ku kira agak uzur..
( dr awal lagi dia sudah berpesan ingin melunjurkan kakinya di belakang aku..)

dgn suara yg lantang walau sedikit sengal..
aku baca yassin beramai2, maybe dlm 40 org. 
n aku berharap suara aku yg paling lantang..
dari ayat ke ayat aku baca...
(maklum dulu masa tingkatan 6 diasrama tiap2 mlm kami diwajibkan baca yassin..)
betul, aku rasa aku hebat..
sebab geng2 setaman byk yg dok dlm khemah berbual..
hanya aku dan beberapa org taman je yg masuk sekali dgn geng2 yassin yg dijemput khas.

aku baca lagi.. dan lagi.. 
 (sambil2 pejam2 mata ) mcm org yg sgt arif tentang surah yassin..

tapi bila ku buka mata utk lihat baris seterusnya..
aku kelam..
aku tak jumpa sambungan ayat dlm bacaan surah berikut..
betul aku tak jumpa.. Ya ..ALLAH .. tuhan dah tutup mata hati aku..
aku belek2 lagi buku surah yassin yg kecik di tapak tangan..
cari dimana ayat yg sedang mereka baca..
walau mulut aku masih beralun mengikut rentak sama..
tapi aku tak jumpa dimana ayat yg aku baca..
terus aku rasa, aku terkapai2 hampir lemas dlm dunia aku sendiri..
aku lupa org sekeliling.. aku membelek2 buku tersebut berulang2 .
masih sakit hati sebab  belum lagi ketemu titik bacaan yg sedang di alunkan..

ya ALLAH.. 
tiba2 aku sayu.. air mata menitik..
terbayang dosa2 lalu...byk sungguh dosa aku...
adakah ALLAH tidak terima solat taubat ku..
apakah ALLAH ingin membalas segala dosa2 ku di dunia ini lagi..
dgn blur aku terus membelek buku surah yassin itu..
cuba mengingati dimana ayat yg sedang di alunkan mereka..
sambil didalam hati.. 
aku berdoa.. Ya allah kau balas lah kejahatan ku dulu dgn cara lain..
jangan kau tarik dgn gelapkan hati ku dlm mengenal huruf syurga ini..

serius aku berdoa mcm ni..
sebab sebelum ini  aku ada bercerita, kat jiran tetangga
aku ajar sendiri anak aku mengaji..
sebab aku kenal huruf dan tahu sedikit2..
jika itu dikira aku berlagak.. ampunilah aku ..

betul lah.. tiba2 aku lihat makcik sebelah menurun kan buku yassin dia keatas riba..
( yg tadi dia letak agak dekat dimuka )
jadi aku pandang surah dia dan baru terjumpa dgn ayat yg sedang dibaca..
sambil baca dgn surah ditgn makcik tu.. sambil menahan air mata dr menitik...

lepas bacaan yassin n selawat..
aku pulang kerumah..geng2ajak makan dulu..
tapi tak boleh.. aku sebak..

aku pulang dgn keinsafan..
balik rumah tenangkan fikiran... aku tak puas ati..
surah yassin masih di tgn aku belek2 lagi..

choiiiii......
n baru aku perasan surah ni tertinggal beberapa halaman..
aku amik buku surah lain dan comparekan.
.betul buku yassin yg aku bawak tu tak ada dlm empat helai jugak..
panjang jugak ayat yg tak ada dlm buku tu..
patut lah aku cam orang bodoh buta huruf dekat seetengah jam...

terus  maki sapa yg tak bertanggungjawab mencetak buku surah tersebut...
betul2 tak bertanggungjawab..
dlm marah2..

boleh plak terpikir.. boleh jadi buku aku je yg tertinggal kot..
ALLAH mmg nak bagi aku pengajaran..
dan aku rasa mmg tuhan sayang kan aku kerana dia masih lagi memberi perhatian terhadap aku..
dgn memberi ujian sebegini..
ya ALLAH ... ampuni lah segala dosa2 hambamu ..






No comments:

Post a Comment