Wednesday, January 29, 2014

majlis hari jadi bulan n matahari.




pada minggu yang lepas, 
pong pang pong pang dgn c.li, jadi juga majlis yg tak semengah ni.
kalu ikut hati tak mau buat, letih dohh..
tapi si bulan dah tau bufday dia akan datang.
tiap2 ari dok imagine bufday party.
nak belon la, nak topi la.
n tumpang sama dgn bufday k.long.
bincang petang khamis, n malam tu jugak p tempah kek n p mydin.
kalut gila..
dia punya feel mcm ni,

" abah esok ada org datang nak merisik anak dara kita".
sebab anak dia nak sambung belajar obersea."

 wahhh... mengelupur dua laki bini p cari barang.
n pagi jumaat baru p cari barang basah kat market.

 pertama kali bawa mia p market.
bufday girls dok lena lagi kat umah.

balik rumah dlm pukul 10.00 
n nasib jugak ada kawan yg mai tolong masak.
majlis selepas asar.


 prepare barang siap2.
tukang masak nak mai pukul 3.00
hah mengeletis aku.. dan ke tak dan ni..
jgn tetamu mai... kita dok goreng beehun kat dapur sudah..
memang aku sembunyi bawah kuali jawab nya..

ok pukul 4.30 settle masak.
c.li pon dah balik dari amik kek kat kedai..
alhamdulillah..
ngam-ngam dok tengah hidang tetamu pon sampai..

 rasanya dua kilo ni..
amik besar sikit biar semua tetamu pakat rasa..
tak payah catu-catu.


 side  kiri
kek coklat kawan sponsor..
apam pol ka dot tempah dgn kawan..
nugget je aku goreng..




 side kanan ( pandai2 lah korang cantum kan jadi satu meja )
titik pusat dia  mangkuk putih yg panjang tu...
hahhahaha.... lawak je noh..
ni suma bukan aku yg masak...
amik gambar lupa buka penutup..
entah2 mangkuk kosong kan?
goreng behun hailam n mee kari jaa..
tak dak la grand sangat.. yg penting hati ikhlas buat kenduri..



 kawan setaman.
yg purple tu yg mai tolong aku kupas udang..kupas bawang..
yg masak org lain plak..
ngehngehngeh.. beruntung jadi org baik cam aku kan..
suma pakat mai tolong walau tak di minta..
up diri sendiri tak apa kan.. nak arapkan org puji, lambat lagi..




 tengah atur budak2 nak potong kek..
no lilin-lilin..

 tengok muka bulan yg over excited..
hilang rasa penat letih bila tengok anak2 hepy.







 ok dah ramai jom mula..






 bacaan doa oleh kawan c.li
n then terus potong..
aku mula nyanyi lagu

" selamat hari jadi"..3x terus berhenti

 sorang pun tak bagi respon nyanyi sama..
lagi haru lepas tu sambil potong kek k.long tanya...

" mama rasa malu tak.. tak dak orang nyanyi dgn mama"..
selamba giler punya soalan...
aku jawab main-main..
" malu lah rasa mcm nak masuk dalam almari je.."

k.long : " masuk laaa.. mama pilih je almari mana nak masuk.."..

aku jeling dia  buat tak tau..cam tak phm..
budak mmg jujur kann...


sepatutnya ni majlis  k.long n bulan  ni..
tapi bulan yg femes.. dia yg conquer ( betul ntah eja cam ni ) lebih.
tapi k.long tak kisah.. sbb mmg dah cakap dah kat dia.. last bufday party adalah umur 7 thn.
lepas tu sambut dlm family je..
gila kau!.
masuk tingkatah pon nak buat bufday party..
bagi aku party2 ni sesuai utk diadakan bagi anak bawah 12 tahun.
nampak cam sweet kann..
lepas 12 thn  tu dia tak nampak  sweet dah.. nampak cam gatal plak..
ni my opinion la...aku kan kampung girl..



 puas ati che mek ni..
asyik nyanyi ja.. " selamat ari jadi 200x 
dia bukan kira depan tetamu ka.. 
enterpren tu tok sah habaq la..
anak sapa ?.. 


nah ni buktinya..
selepas abis majlis pon asyik menyanyi lagi..
suruh mandi tak mau  bukak baju..
ni pon rasanya dah pukul 10 mlm.
mandi sama dgn aku pukul 11.30 lepas abis kemas umah..







k.long pon dah penat melayan dia..
baru kawan tu nak lena..
dia p kejut ajak nyanyi.. 



ok jom tengok dapur saya yg berkecah gila..
c.li suruh tinggalkan ..nanti dia setlle.
tapi tetamu mai sampai ke malam..
betul2 rasa cam kenduri besaq,

kuah mee kari ada lagi..
so dia p mydin beli tambah dlm dua peket..
ada dua family baru datang dlm pukul 8.30 gitu..
lepas abis layan tetamu.. aku masuk basuh pinggang mangkuk..
boleh plak c.li masuk order air kopi.. kawan dia mai.. lelaki saja..
nah, bila masa dia nak basuh suma ni kann..
aku jugakkkk.. yg basuh.
nasib tak byk mana sbb byk makan dlm pekas plastik..
yg ni tambahan belah malam ja..

 ihihiihihihi selerak-selerak..
nak tinggal kat c.li buat sorang2..
nanti tak bau syurga aku..
so kita masuk syurga sama-sama.
( c.li bersembang sampai pukul 2.00 pg.)



 terbaik lah ... rasa nak pitam..
kawan ada la habaq nak mai.. 
tapi batang idung pon tak nampak..
dah la 
esok aku kena p kerja..
overtime..ada benda belum settle..

gosok jgn tak gosok..
sambil basuh sambil  nyanyi lagu tam spider..


 bukti betapa sedapnya kawan aku masak
tinggal periuk kosong je..
 baki terakhir  tinggal dlm mangkuk..sikit ja..
boleh la tuan rumah amik rasa ( sambil irup kuah kari n mee tanpa isi kat tepi dapur..)

apa pun alhamdulillah..
selamat majlis ari jadi anak sulung n bungsu saya...
doa ku memang sentiasa disisi mereka..
setiap lepas solat memang aku berdoa sambil sebut nama sorang-sorang.
mohon hidup mereka di berkati dunia dan akhirat..






sabtu esoknya
bawa nak2 p pejabat.. biar bos nampak ramai n bising2 kat pejabat..
ada harapan balik awal..
yess.. betul, tepat sekali ramalan ku.
bila dia tengok aku bawa anak p pej.

" tak apa aida, u setlle benda ni n boleh balik"..
yang lain2 sambung esok..


hahahhahaa..
pandai tak my tektik..
padahal c.li ada je terbongkang tidur kat rumah..
masa aku habaq nak bawak anak p pejabat..
kalu gak dia bangkit nak ikut..
tapi mana bolehh.. kantoi la sat lagi.



 bos suruh balik je..
terus pedras turun pej.. 
n sebelum tu bawak depa p pasar..
sebab damia dok cerita sambil sedut air liur..
betapa seronoknya p pasar tengok ikan..

katanya: " seronok k.longggg... slurpppp ( sedut air liur )..
tapi k.long kena tutup idung"..

last2 bila sampai dalam k.long kata:
" baby ni!, mana ada seronok mcm ni..tak dak apa pon"..

hahhahahahha.. k.long pacific baru seronok dia..




 market baru namanya..
market lama.. ntah la ... 




ni je yg nak di belinya..
sayur n ikan,,,



ok tamat cerita saya di majlis harijadi anak saya..

( sebelum baca rambut sikat tepi dulu ye )

2 comments: