Thursday, April 25, 2013

gaji pertamaku...

sebenarnya baru lepas call c.li 
minta dia p amik k.long kat sekolah..
ari ni k.long ada kem solat..
sempat la p mandikan dia dan tukar baju disekolah tghari tadi...
makan sekolah bagi..
masa call c.li tadi, dia tgh beratur kat bank nak cucuk duit gaji....
lupa ari ni dah 25hb..
puak2 gomen dah masuk gaji..
pagi tadi pon c.su call nak p cek gaji dia dpt masuk ke belum.
aku tau mesti dia syok gila dpt pegang duit gaji pertama.
duit penat menjerit dan stress kat murid2..
minta2 keberkatan duit itu turut dirasai aku
...hahahhahahaha..( mata duitan kah aku ini...ooooo....tidak)
tapi x mengharap sgt sebenarnya..
sebab dia dah kawen..
kalu dia belum kawen aku dah ayat dia supaya belanja aku macam2..

aku tau betapa seronoknya dpt pegang gaji pertama..
dulu aku jugak dpt rasainya jugak..

tapi aku sebenarnya lupa bila gaji pertama ku..
adakah masa aku kerja tahun 1993 masa cuti PMR..
masa tu aku dan keje kilang.. sambil tunggu result..
jgn x percaya masa tu umur aku baru 16 thn..
tapi kilang x kisah sbb part time , kwsp n socso pon nyilek..
masa dpt gaji tu .. pihak kilang boh dlm sampul surat putih..
aku pegang sampul tu erat2  sampai umah..
masuk bilik kira selai2.. belek2 lagi..ada dlm 400 lebih ( aku lupa )
sebab ada duit kecik2 sama..
sebelum duit tu aku bagi kat mek..
aku hanya amik seratus shj utk bekal awal persekolahan..
aku gembira walaupon aku x sempat nak rai duit gaji pertama ku...

bila aku sambung sekolah balik...
aku lupa aku pernah kerje....
dan aku lupa aku pernah dpt gaji

adakah duit gaji pertama aku
masa aku keje kat umah org..
masa tunggu result SPM..
aku keje jugak..
tapi masa ni aku keje umah org..
dia itu yg ku panggil ma...( sudah arwah )
dia dpt tender kantin kat pejabat YAKIN  di KB..
jadi aku tinggal kat umah dia..
tolong dia masak2..
bangun pada pukul 3.00 pg..
aku x kisah..
kat kantin kena keje kemas meja dan basun pinggang ..
aku x kisah..
aku berhenti sampai result SPM  3 4 ari lagi nak kuar..
ma hantar aku sampai depan rumah...
dan masa dia nak balik dia bagi gaji RM350.00.
sepatutnya rm400 tapi aku amik rm50.00
 utk beli pap masa tinggal kat umah dia..
aku sgt gembira kerana dpt gaji pertama ku..

dan belum sempat keta ma hilang dr pandangan mata..
duit gaji ku, aku serahkan kat mek utk beli baja..
aku hanya amik rm50.00 shj..
tapi aku gembira..
walaupon aku x sempat nak rai duit gaji pertama ku..

dan aku lupa lagi tentang aku pernah keje
bila aku sambung sekolah dan berada di tingkatan enam...
masa tunggu result STPM..
aku keje jugak..
tapi jadi kuli x bergaji...
dan aku sgt penat..
aku sgt letih ..
bekerja tanpa gaji..
jika silap atau lambat aku diherdik....
biarpon dia  org yg paling dekat dgn ku...
dlm stress yg berpanjangan aku mendapat hadiah harijadi 
paling bermakna 10/5/1999 aku diterima ke uum..
yg pasti berat badan ku masa itu  adalah 39 shj..
tapi aku gembira bila ku kenang kembali...
saat2 aku menjadi kuli x bergaji...

masa cuti semester aku kerja lagi..
dan ku kira ini kerja pertama aku..
aku kerje kilang di johor bahru..
amik shif mlm shj utk dpt duit lg byk..
dan aku sudah berkira2 utk meraikan duit gaji pertama itu...
aku sudah berangan utk mcm benda yg aku inginkan..
walaupon sebenarnya duit gaji pertama ku itu di ragut oleh 
motor rg sport.. 
melayan duit gaji pertama ku,,,
yg ku masukkan  kedlm poket belakang seluar ku..
yg isi dompet ku tebal dan tak mampu nak ku zip..
sampai dirumah selai2 ku kira keluar menjadikannya rm1,000.00
dan ku bagi kepada sepupu ku utk membayar separuh dr duit motor nya..
motor sepupu ku yg dibawa oleh adikku.. dan xsiden..
xsiden yg teruk... aku yg membayar harga membaikinya..
aku membayar harga utk motor itu..
dan motor itu masih berada ditgn ku dan ditunggang oleh c.li..
abis lenyap harapan nak rai duit gaji pertama ku...

dan aku lupa lg bila aku masuk semester baru..
sehinggalah aku keje lagi dikedai karpet..
selepas tamat universiti...
dan aku lupa duit gaji pertama ku kemana...
yg pasti aku dpt membeli seutas gelang tgn ( dicampur dgn gelang tunang )..
utk mak ku di kg,...\
dan aku sgt gembira bila mak ku dpt memakai brg kemas hasil dr pemberian ku...
sebelum gelang emas itu dirompak oleh pencuri di arrahnu...
maka tiada la kenangan duit gaji pertama ku...

sekarang duit gaji ku..
dahhhh... aku malas nak kira duit gaji kini...
kerana sebelum aku telan air liur..
duit gaji ku sudah selesai dikira..
dan aku rasa k.long pon akan perasan berapa sgt lah duit gaji mama..
sehinggakan nak beli white board pon asyik tertangguh2..

alahai anak..
makan kamu lagi penting...
mama x berkira dimana dan bila kamu ingin makan..
walau baju kerje mama jarang berganti...
yg pasti kamu dpt makan dimana jua kedai atau restoran yg kamu pilih...
mama x kisah sayang.....
sungguh mama x kisah...

walau teringin juga nak menyandang beg carlo rino..
tapi mama lupakan saja..
janji vincci tiruan tetap ada dipasaran...

sekian...








No comments:

Post a Comment