Monday, June 17, 2013

minggu pertama cerita pertama

jgn tanya camner aku boleh dptkan balik pic neh...
berpeluh2.. aku ghunah ( ini tipu )..
lepas dpt balik gambar neh.. 
nak upload masuk dlm blog plak x bleh..
bila di pk2...( terlangkup muka kat meja... tgn kat dagu..* itu tido*)..
akhirnya dpt gak boh pic masa mek n cek mai ritu...
sgt2 terharu sebenarnya bila mak pak jadi mai...
plan mcm2..
tapi mak n pak i dah tua...
x larat nak itutt plan anak dia nehh...
jadi aku yg ikut plan depa...

ini kenangan utk anak cucu..
sbb aku tau mesti bulan x dan nak save dlm memori dia...

mak pak sama nga naili ( anak matne ) mai nga eda..
kebtulan eda blk kg..
so tumpang je lah..
tapi c.li p amik kat baling..
idak la katanya aku mendera si eda tu suh mai antar ke alor setar ni..
pah tu dia nak balik p kulim plak...
n idak laa aku nak suruh c.li p amik kat umah ida di kulim..
n patah balik  alor star ni...
so plan aku tgh2... amik kat tgh2 jalan.   tepi jalan di kuala pegang..

keta i kan kecik.. jadi c.li p nga mia lah..
tu pon pesan kat mia jgn tido teman abah...
tapi bila balik c.li citer:

mia: abah!, mama kata baby x bleh tido, tapi kalu menguap boleh tak?...
abah : boleh, baby sembang la nga abah..
mia:.. ok....
 x dan dua minit ghaib..sampai alor star...
sampai pon lewat dah dlm pukul 11.00 mlm..





 1st day bawa p jalan2 makan.. pak nak makan mee goreng...




 pak mai ritu ...sedang elok musim panas..
rileks je dia letak kerusi kat tepi tu...
tapi tetap x bleh dok...
org besa pakai air-cond asli.. ( angin pantai )..
menyasar cari angin x dak.....
kesian aku tgk...
tapi masa makan petang ni..
ujan sikit..tu yg syok berkelah kat luar umah tu...
belanja pak mak makan pasemboq...




 sebenarnya rasa sayang nak tinggalkan umah...
balik waktu lunch antar lauk...
nasik mak masak..



 nahhh... tu dia...
ni mak yg belanja ye...
c.dah plus skit2 je...





 menantu antu nga pak mertua





 anak kesayangan mak nehhh...
( mesti c.su jeles...)




 lepas tu bawak pak p kat jeti kuala kedah..
tgk org bawak naik ikan dr bot..
n jual kat situ gak...
ni minat pak aku..
org besa kelaut dr umur 16 taun cam ni lah..
x bleh idup kalu x jumpa laut, ikan n perahu..
masa pak dpt duit tanah dulu..
dia beli bot fiber...
anak2 suma pakat marah..
ye la belas2 ribu abis...
termasuk lah aku... tapi akux lah marah depan2..
mau dia jeling aku nga mata merah dia...
setaun x balik kg...

tapi bila ustaz lan ( abg aku ) cakap..
" biarlah, itu angin dia... duit dia, ... lagi pon dia dulu dia p kelaut nga bot ayah dia,..
mesti sebagai org yg idup nga laut ni.. dia akan rasa bangga dapat ada bot sdr..
biarlah dia beli..."..

lama2 aku phm....
iyelah dr kecik dok kelaut..
minat kelaut..
boleh sembang pasal laut berjam2..
tapi dok tumpang org...
mesti jadi satu kebanggaan bila ada bot sdr..
aku rasa kalu bagi mercdeses nga bot .
dia pilih bot lagi rasanya..
dan ayat dia adalah..
" nak wak gapo keta bukan ada lesen pon"....
( hhihihihihi.....)






ajak mak pak p langkawi..
tapi pak kata..
x payah lah nyusah kat aku..
x dak2 duit ...
jadi khamis tu aku aku bawa depa p p.besar perlis..
c.li mmg dah x dak dah masa ni..
dia kan chipsmore...
jadi aku yg drive..
perjalanan paling jauh aku bawa setakap la ialah ke p.besar..
maksud nya ritu dah pecah rekod dah..
dlm keta pon tanya pak..
"boleh dak balik kelantan sdr..bawa keta setara ni.."
pak kata "boleh sgt2 doh..".
lepas ni balik kelantan ye seniri2..


 jgn singgah sini...
x dak org...
i is kalut... singgah sebab pak nak solat zohor..
dah la masa tu pukul 2.30 dah...
singgah2 surau pon berkunci..



 see...
ada la keta sapa ntah ..
mungkin cam aku gak...
tak pon saje singgah nak tgk tasik timah tasoh...


berdesup bawa keta cari masjid.. 
lepas solat  suma ..
pak ajak p kuala perlis tgk pantai...
layan aje lah....



teman kan pak layan perasaan kat kuala perlis sambil makan abc....


sebenarnya mmg dah plan nak ajak mak pak p langkawi..
mak nak p tapi pak tak mau...
takut aku abis duit katanya...

" tak pa cek, duit boleh cari, bila2 masa pon boleh cari:..
tapi kegembiraan mak pak x dpt dicari"..

nanti esok camner mak nga naili je yg p langkawi...


i nak balik dulu... 

sekian...

No comments:

Post a Comment