Thursday, June 21, 2012

bile ati terusik..

assalamulaikum..... selamat petang n ari ni cuaca panas terik...

masa nak kuar lunch tadi.. call pat ( adikku ) nama manja dia pat..hehehhe.
n dia habaq ada sedara aku ( sedara belah bapak )meninggal kat kg nun.... tiba2 aku teringat balik pasal kisah aku nga simati ni...
walaupun aku ada gak sedekah al fatihah kat arwah tapi ada perkara yg buat satu masa dulu aku agak terguris ati nga arwah makcik neh...ceritanya bermula begini...jeng...jeng...

 cerita dia pendek saja ( m.cik ni dlm family bapak aku dia agak senang sikit lah..ooooo tak2....bukan senang sikit tapi byk... n anak2 pun berjaya dlm pelajaran dan ada jawatan masing2 la... kalu x aku ada gak rasa bangga crita kat kawan2 bila lalu depan umah dia " ni sedara aku nehh" dgn bangga aku tunjuk umah banglo kat tepi jln ( x tepi sgt la..tapi blh lagi nampak dari jln utama )....walaupun aku sdr pun x pernah sembang direct nga dia..
 n mungkin dia x kenai aku atau pun pura2 x kenai ( mustahil x kenai sbb selalu jumpa kat umah kakak aku yg sulung sbb kebetulan abang ipar aku tu anak sedara belah suami dia ) agak2 faham dah aku punya ayat... buat2 phm aje.... n family aku ni blh dikatakan miskin la dari dia...

crite yg aku boleh tergezut nga arwah m.cik ni sbb masa kakak ku buat kenduri kawin anak dia yg no.4, 2thn lepas... m.cik ni ada kat dapur n jadi org dapur la konon dok bahagian hidang nasi dlm pinggang... n kebetulan plak k.long nak makan nasi... situasinya begini ( periuk nasi depan dia n dia tengah pegang senduk nasi ) aku pun dgn penuh sopan santun minta nasi satu pinggang kat dia" m.su minta nasi separuh, anak nak makan. " ayat aku baik je kan?..

tiba2 dia lepas senduk kat tgn dia nga kasar n tolak periuk nasi jugak dgn cara kasar bagi kat aku,,,,,n dgn wajah yg tiba2 masam kelat ( tadi elok je sambil dok sembang nga org lain.. yg ada kat dapur tu )....

n nga tiba2 aku terasa malu sgt nga m.cik2 lain yg ada kat situ... aku x lapar sgt pun .. n ni umah kakak aku, dah 2 3 ari aku dok sibuk kat sini.... n aku cedok gak nasi tu sambil thn air mata dari jatuh.. ( hina sangat kah aku, tinggi sgt kah darjat dia,,, ) aku bukan anggap dia kuli...dah dia dok kat situ... x kan aku nak rampas senduk tu dari tgn dia.. )

ingatkan anak nak nasi je... aku ambik...n aku tahu aku x mampu kata apa2 kat m.cik tu.. kerana aku tahu kedudukan aku sebagai anak siapa...mak bapak ku bukan org yg di hormati dikg tu...
taraf mak aku kat kenduri hanya org dapur yg buat itu ini...walaupun di rumah anak sdr....

n aku cukup2 terasa hati nga arwah m.cik tu... kebiadapan dia..double standard dia buat aku meluat.. walaupun anak sedara ku yg kenduri tu dah dpt anak..tapi masih dok kat mata ni lagi cara perlakuan m.cik.. tu... n mujur aku yg terkena bukan k.long...
 n aku x akan sesekali membiarkan anak2 ku di perlakukan begitu ( cara2 kearah itu telah aku terapkan )

tidak sesekali aku biarkan hati mereka terguris atas sebab ibubapanya tidak kaya... ( walaupun aku mmg tidak kaya ).. biarlah depa ada sedikit perasaan berlagak dlm hidup depa .. berlagak perlu utk menambahkan keyakinan....


n k.long .....baby.... bulan....... ( mama mu memang sentiasa diperlaku kan begitu oleh org2 yg berada disekelilingnya )...kerana apa......kerana mama mu tidak bergaji besar..mama mu tidak seorang guru...... kerana mama mu tidak punya apa-apa... mama mu hanya anak orang miskin )....

salam sayang dari hati mama..




No comments:

Post a Comment