Thursday, November 7, 2013

raye aji ari tu..

org dah abis deepavali..
aku baru nak cerita pasal ghaya aji ritu...
makan bulan ...ngehngehngeh...
sebab malas nak transfer gambar dr h.set ke l.top la cerita dia ...
lagi pon x dak penting sgt kann.
cuma ari ni kat pej rileks sikit..
n ghunah h.set.. padam mana yg patut..
rasa sayang gak nak  buang pic yg amik masa raya ritu..
nak simpan lama2 x dak apa pon sgt...
so mari kita bercerita pasal raye aji...
sbb org kata kat kelantan meriah...
actually so so aje..
family org lain x tahu..
tapi family aku.. x dak apa sgt...
tambah2 kami jarang buat korban..

so mari kita tunggu org jemput p makan kat umah depa jaa...

taun ni ghaya aji pertama kat kg aku..
sbb raya posa ritu kat kg c.li ...
nak umah dia tiap2 taun melampau extravaganza...

jam pukul 11.00 pak dah booking nak ajak p umah geng seperahu dia..
kawan p kelaut dia ari2..
ok jom kita p.. lagi pon kami mmg tak ada plan nak p mana2..


rumah pertama ....selasa
lepas solat zohor sampai umah pertama...
wahhh boleh tahan umah p.cik ni.. kalah tauke bot ( pak aku le tu )..
besaq kan main...


berkemho anak beranak jaa...
tgk pak tgh pk nak makan ke tak..

last2 dia tak makan...
dia yg ajak kami... dia tak makan...
aku c.li n mek ja makan...
raye korban mmg boleh agak dah menu dia...
mmg daging ja...
tapi umah ni... sup daging n daging goreng semata2...
panjang leher2 aku telan...
at least letak lee timun ke... cabai ke.... budu ke....
hehehehheh.. cadangan jaaa... jgn kata aku kutuk plak yeee...



lepas makan tu ...pak aku atur plak p umah sedara dia..
tapi kat kg aku leee... dekat je..
so masa balik tu .. lalu je depan umah tgk anak2 dok main pasir...
mama n abah  terus p makan kenduri kat kg sebelah...




rumah kedua..
bulan je ikut...
dia ni pantang kita pakai selipar...
laju je mulut dia " nak itut"...


umah kedua up sikit... ada jugak dessert2...
tapi masa ni agak kenyang sikit... so plan je bgn amik nasi...

umah lawa gak...


hihihihi.. tuan umah cam dengar jaa..
aku komen umah pertama...
dan2 kalut p buat sambal n acar timum...
kite gurau je kak....

nah tu dia... pak aku kat umah ni pon dia tak makan..
yg syok boleh dia suruh kita p  makan depan tuan rumah..
so bangkit le.. pelan2 amik nasik walau kain baju kurung dah ketat dahh...
nanti tuan umah kata apa plak kann...


rumah ketiga...
balik tu... rileks sat kat rumah..
n lepas asar p plak rumah mak sedara...
sebelah umah ja ponn...
makan nasik lagi...
tapi layan diri sampai ke dapur le...

tgk lemak tatuuuittt iii...
dah le i ni byk lemak dahh..

sebab takut punya pasal...
aku panaskan balik sup tu...
makan tetap makan....

antara menu yg tinggal..
sup perut ada .. tapi aku malas nak buat lain...
tuan umah ni spesel sikit...
kita p kita kena buat seniri n hidang seniri......mak sedara kata kennn....



umah keempat..
lepas makan rumah mak sedara..
balik umah caj h.set..
bateri dah nak abis...
c.li plak habaq kakak dia call ajak makan kat umah dia...
n dia janji nak p lepas maghrib...
so berangkut lah kami p...
mia n k.long tak mau p...
bawak bulan je...
 tgh dok hidang2 nasik sambil sembang dgn kak ipar..
raba2 h.set .. x ada...lupa amik kat charger tadi..
so x dak le gambar...
kalu tak lagi meriah.. rumah cikgu katakan...
ada leee biskut2 cam raye posa ritu...

so raye pertama.. empat kali makan nasik...
tu tak termasuk makan nasik lemak kat rumah mak seniri lagi tu..


raye kedua ... rabu..
baru balik rumah mak c.li..
sebelum tu singgah makan nasik kat rumah kakak dia no 2..kak yam... 
dlm dok kenyang2... amik pinggang ngap gak sekali...
hehehehhehe...
pic pon x amik...
mmg riuh dok bersembang..
lagi pon malu sebab mak mertua kak yam ada sebelah...
sedara2 dia pon dok ada...

jadi gue kena jaga status leee.... status lemah lembut gue ni...
org2 sebelah sana masih lagi ingat gue ni lemah lembut cam 13 taun lepas..
hahhahahhahah.... dia tak tau...
masa aku baru sampai n masuk umah dengar depa sembang  huhahuhahuha... gelak gkuat2..
bila gue masuk dapur je.. terus sembang nga gue.. lembut2....
" sampai bila?... balik bila kelantan?....
sambil salam laga2 pipi....
tergelak dlm hati...ok lah apa2 pon... gue ok jaaa...
yang gue ni gelak pon tahan2...kepit2 je anak tekak ni takut terkeluar sora jin...
depan pon sama gelak tahannnn je malu kat gue..
padahal hipokrit dua2...


n petang tu plak.. p emergency room...
bukan bulan sakit...
nak tergelak... sampai2 sana org ingatkan bulan yg demam..
sebab dia lena...
padahal p bawak anak adik c.li kena sengat dek tebuan tanah...
kena sengat kat rumah lagi  dlm pukul 4.00 gitu,,,,..
tapi dia dok sakit n menjerit x henti2 dekat dua jam...
last2 kami bawak p  klinik swasta..
tapi suma pakat tutup.. bawak p klinik satu malaysia... dia x berani cucuk..
n depa suggest p emergency kat hospital melati nehh..

ghamai gak org sakit raya2 ni...
makan daging byk sgt kot noh...


tidur rumah mak c.li semalaman..
n esok tu ( raye ketiga ) khamis..
balik semula kg aku...
sebab k.long n mia tak ikut.... n sebab pak sedara aku kenduri..
kawen anak dia yg bongsu..

berkemho dlm kereta...
ni pon bulan je ikut..
mia nk.long x ikut... mmg x bagi depa ikut pon...
jgn kata c.li pakai baju sama...
dia ni mmg hantu kotak...
kemeja dia boleh katakan semua berkotak-kotak...
kecuali baju rasmi utk kerja...


amik gambar dr jauh je...
sebab bila sampai sana.. jumpa kawan2 n sedara mara..
tgn dok sibuk salam...
x dan nak amik gambar..
masa makan mmg tak lah kann..
nanti org pandang kita... malu la kita...


ni pengantin perempuan sepupu gue...
amik pic dr fb dia...
mas ap kenduri tu.. tak naik salam pon pengantin..
sibuk melawat kakak2 dia tg baru lepas bersalin.. masih dlm pantang.. hehehhe..
sambil makan kenduri sambil melawat baby baru...
org dok jauh cam ni...


n malam tu 
keluar p cari brg2 utk kenduri cukur jambul anak c.su..
p pantai timur...
 otw balik singgah  minum... 
aku order meehun sup..
punya lama...
kering tekak...
nasib kat situ ada buai..
x le bulan tu ngamuk nak balik..
ada le kot sejam.. baru makanan sampai..
aku dah ajak c.li blah dah...
tapi c.li kan jenis spesis yg lambat hot..
so tunggu je lah...



dok sapu air liur meleleh tgk org sebelah dah minum.. hehehhe..


borink tahap gaban.. dah ni...


akhirnya sampai sudahhh.... 
mood nak makan pon dah x dak..
tapi abis gak... sipa pesan kat c.li tak mau share2...


c.li order ni jaa...
sebab dah plan nak makan nasik kat rumah...
c.su masih pantang lagik.. baru 45 ari masa ni...

tgh mengayat nak rasa sup..
x kuasa!...


esoknya..( jumaat )..
ni majlis dah abis...baru dan amik gambar...
kakak offer diri buat nasik dagang..
kami masak lauk je...
majlis lepas solat jumaat..
so pagi tu merewang dulu dgn mak n c.li kat pasar..
baru terhegeh2 p beli ayam bagai...
last2 pukul 12.00 baru nak buat gulai...
berangin kakak sulung ku hahahhaha...
 nasib dia mai awal..
ad ala gak bising2..
n cerdas abis masing2 buat kerje termasuka ku... hehehheh...
tapi pagi ni aku dah ilang sora..
tak tau telan apa... bangkit pagi sora dah tak dak..
seksa sungguh...



mak buyung...
balik raye aji n balik bersalin terus... 
mas atgh taip n3 ni..
selamat bersalin  anak jantan dah....


tu laki dia.. org kedah... 



masa ni berkembo sambil makan nasi dagang.. sedapnya...


sabtu tghari balik umah mak c.li sat...
n pukul 6.00 petang bgertolak balik kedah...

in shaa ALLAH... rasany taun depan umur panjang nak buat gak korban..
dulu dah buat sekali bahagian aku..
c.li dak lagi ni... nanti buat bahagian c.li plakkk..
tumpang lembu masih diparas boleh buat korban lagi...
taun ni 500 ratus satu bahagian..
taun depan tak tau lagi berapa...
silap2 ada gst gak beli lembu ponn...

sekian...

No comments:

Post a Comment