Sunday, October 6, 2013

meroyan nga jiran lagi...

rasa nak ngadu sikit..
x tahan nih..
rasa nak semput  dada nih tahan nafas  x bagi nampak marah...
tahan nafas nga senyuman moga nampak nur kat muka neh..
sakit ati  betul...
kalu nampak melarat tak terkawal nampak gayanya kena ajak c.li pindah masuk berek balik..
tadi dah ngadu kat c.li kalu dia tak tolong settle kan..
besar kemungkinan aku angkut kain baju blah dr sini...

tapi nak citer ke tak nak..?
tak kira nak cerita gak...
nanti org kata aku meroyan sebab apa...
tiba2 je tulis cam org baru lepas bertumbuk..
tapi bertumbuk sebab apa org tak tau...
bukan bertumbuk actually...
kalu aku bertumbuk sohih lagi  nyata mata aku yg lebam...

cerita dia,...\
jiran aku  yg sorang tu lahh....
yg suka buat aku meroyan..
sebelum nih aku ada ceritakan..
 kalu ada yg baca n3 aku lepas2 maybe tau la jiran sorang neh...
laki sama laki outstation....
kalu ikutkan aku dah habaq dah  x boleh n tak mau dah amik anak dia sama dgn k.long..
mmg sekolah sama.. 
tapi tang nak menunggu anak dia yg leceh...
anak dia selalu lambat.. 
sedangkan aku kena rushing gila2 nak ligan punch card..
faham2 la bos chinase.. mmg punctual....
k.long mmg dah tau.. kadang2 dia cakap kesian tgk aku..penat..
tapi org mmg x kan fhm..
nak2 lagi bila benda tu bagi kesenangan kat pihak dia...
bukan nak berkira..

ni cerita pagi tadi plak...
jumaat  dok ulang mai kat umah nak tumpang anak dia..
dua org p sekolah..
sebab basikal pancit..
tanya pancit bila... dah seminggu dah..
padahal dlm masa sama aku dok tgk anak dia naik basikal cam apa lagi...
n bila aku kata camtu..
boleh dia jawab naik takdak angin le tu..
boleh plakkkkk.....
dia ingat aku x dak mata or bodoh x tau camna org naik basikal x dak angin dgn ada angin..
lagi pon dah seminggu takkan x boleh repair...
rumah boleh je kau dok renovate.. doh tambah depan.. tambah belakang..
tapi nak repair basikal anak tak boleh...
n boleh plak dia cerita, dia minta asben dia tinggalkan motor boleh anak dia yg sulung hantar adik2..
( kereta pon pancit.). elok time nak keluar tourinm pakat suma pancit...
 
n asben dia jawab apa... " nanti nak balik susah,  p la sembang2 dgn k.dah ..tumpang dia..."
ello ingat aku ni bas angkut budak sekolah ke..?

n cerita anak dia dua minggu ni mmg dok buat perangai x mau p sekolah..
yg sama baya dgn k.long..
hari2 ugut mak dia nak sepuluh ringgit baru nak p sekolah..
( tapi salah mak gak dok umpan bagi duit belanja byk utk anak mau p sekolah )
tapi nak tahan lama mana.... tauke balak muflis hari2 nak sepuluh ringgit duit belanja ...
depa pon ada gak usaha bawak p jumpa ustaz..bagi anak dia lembut ati..
tapi x dak kesan..
anak lagi pandai... mcm2 alasan...
sabtu kelmarin depa sekolah.. dua beradik tu cam biasa je..
sekolah ganti.. tapi ari tu ada sukaneka..ok je..
 ceria dok bercerita dlm kereta..

alih2 pagi ni buka je pintu rumah tgk mak dia mai sambil membebel kat anak..
n si anak dah dok meraung x mau p sekolah...
mak dia paksa2 n marah2  sambil mak dia tolak2 masuk kereta.. 
ok masuk.. tapi masih dok meraung...
dlm kereta aku membebel ...sikit2 ..geram...

dan sampai kat sekolah 
dia buat tak mau turun dr kereta...pening aku dok pujuk2..
abg dia pon sama naik dok tarik adik dia keluar..
last aku jerkah... (aku mmg hot temper la dgn budak2 cam ni..)
tiba2 dia turun kereta n terus lari...
aku terus pusing kereta n ligan budak nih (cam cibai lagi )..
n kebetulan ada jiran setaman... lelaki.. 
dia nampak, dia tahan budak tuh..
tapi budak tu terus lari masuk kawasan rumah org...
aku terus berhenti kereta tepi jln ( jiran tu pon berhentikan kereta gak )..
cari laaa.... lalu kot dapur umah org...
jadi satu kerja plakkkkkkk.......
cari sampai jln utama tgk budak tu dok dekat kedai makan..
tarik dia masuk kereta.. terus balik umah...
mmg kalu anak aku patah hanger aku tibai kat kaki...
balik umah tgk si mak ada lagi..
mmg dia tunggu takut anak dia balik..
mmg pon,.. dah la aku dah pakai baju kurung nak p kerje...
berlengah.... basah lencun belakang ...
lepas mak dia marah.. boleh dia gelak balik kat aku...
dia tak tau kita yg malu ngadap org kg dok ligan anak tak mau p sekolah..
 cibai betul...

kita tinggal anak dua org dok tidur kat umah...
berpeluh sebab anak dia... boleh dia sengih2...
n si mak ni pon satu... boleh dia halau plak anak dia tak bagi masuk umah...
x boleh layan aku drama puak2 nih...
aku masuk umah kejut kan mia n bulan...
tgh mandikan depa2 siap2
si anak tadi mai panggil tanya nampak tak duit sekolah dia jatuh... mana kau tau..
suruh dia intai seniri dlm kereta.. x da..
yg buat aku lagi hangin tu.. rileks je dia dok kayuh basikalll.. tak nampak pon tang mana pancit nya..
woihh!.. ko tipu aku ye... ...sakit ati2....
... hantar mia dah 8.40 pg...
x dan mia n sarapan kat sekolah..
aku pon sampai pejabat 9. lebih..
sepatutnya 8.30 last punch card...

itu lah ceritanya ... kalu korang agak2 apa tindakan ye...
jgn kata aku tak kesian..
aku mmg sorang yg mudah kesiankan org..
tapi ni dah melampau.. saje je nak balacikan org,....
yg si mak ni  gila dok mengasuh anak org..
kalu aku .. mmg aku berhenti ngasuh kalu anak sendiri dok buat perangai camnih..
baik fokus kat anak seniri drpd dok ligan duit ngasuh...

perancangan aku pon .. keje dua taun je lagi.. nak perabis ansuran kancil tu..
lepas tu aku nak berhenti keje n fokus kat anak2 sekolah..
nak hantar depa tuisyen.. kelas berenang...silat or teakwando..
dan sekolah agama yg belah petang tu...
sekarang ni k.long p kafa n ngaji kat ustazah taman ni je...
yg lain2 x dan... suma benda tu penting tuk depa..
 
 hidup kita dah nampak dah...
cam aku dah kawen dah ada umah.. dah ada kereta..
org kata kehidupan dah nampak...
tinggal lagi amal ibdah je yg lopong n kena byk diperbetulkan...
 
la masa anak2 plak... sanggup ke tgk anak kita idup melarat sebab kita...

tak mau panjang2 .. benda kedepan...
nak buat yg termampu daya...dan usaha ..
lain2 serah kat ALLAH...
tapi 
 nasib ada mamat handsome tolong sabaq kan..

















































































 
 sabaq acikkk..,, nanti kena heart atteck...
( oihhhh!   see.....mamat ni pon dah start panggil aku makcik...
nampak sgt muka aku byk kedut sebab marah kat org )...
 benci i tau.. i muda lagi you... baru umur 26 taun.... bencik2...
 
 

2 comments:

  1. eee...napa awak baik ati sgt..klu sy la kan..sori mori lori..bkn la nak ajar awak bt jaat..tp org mcm tu da over tau..ambik kesmptn..pijak kepala..once ur kata ok..or buat baik gtu..jgn heran one day nnt dia akn berani pijak2 perasan awak..sbb nmpk sgt peel perangai org mcm tu yg penting diri dan tak tau malu...nex tym ur mmg kna sound direk x smpt nak urus anak dia..sbb awak lg kejar masa nak g punch kad msuk opis..
    idup be jiran mmg mcm2 peel..yg sy plk..geram dgn nebor sblh rmh yg pelihara anjing 2 ekor..skrg pagar da tkr jd kn pagar konkrit..tinggi2..tp masi ada mslh lain..jiran tu ada ternak ayam kampung sereban..byk gilak2...bole hidu bau taik ayam smpi sblh rmh..klu kita duduk d garage dpn tu mmh bauk la..geram la..bini lecturer..tp tak paham hukum..tgl glm taman x bole ternak binatang..gerammm...kannn

    ReplyDelete
  2. laaa.. yg ternak ayam lagi tak menahan qaseh.. bau dia mmg menusuk hidung.. n nanti lalat langau suma ada.. tu la karenah mcm2.. tapi kita je yg dok kena sabaq n jaga mereka.. mereka tak pk pon kay kita kan?... cam sy susah jugak nak berkeras2... nanti tak cakap x syok jugak... dilema betul..

    ReplyDelete