Friday, August 2, 2013

ustajah celop..

tajuk cam apakah?..
sebenarnya tadi aku ada komen kat fb pasal anak abby dok peluk laki baru abby..
ada sorang pengomen tu. kata bukan muhrim..

n ramai gak yg bam budak tu..
sebab statusnya dah muhrim.. dah tak apa kalu nak bersalam-salaman tanpa berlapik..
termasuk lah aku pon sangkal gak dakwaan tuh..
bukan nak tunjuk pandai.. tapi bab tu mmg aku tau..
jadi rasanya x salah kita perbetulkan...

ghupanya2 ada plak yg p komen..
cam ni"
" dh jd muhrim la..klu dh kwin ngan emak dia.pandai je kte bukan muhrim.melainkan mereka berpisah bru la bukan muhrim"..

plak..
boleh plak lepas cerai
maka si anak tiri n bapak tiri tu tiba2 jadi x muhrim balik..

setau aku lah..
walaupon dah bercerai pon hubungan tu tetap muhrim..
bila bapak tiri tu masa dlm tempoh perkahwinan tu..
bergaul mesra,  meramas mesra si mak tu ( bersama )..

n bila mereka dah bercerai pon..
hubungan muhrim nga anak tiri tu tetap muhrim..
dan mereka tidak boleh bernikah...( if jika ada anak  tiri jatuh ati nga bapak tiri )..

aku malas nak komem panjang2..
sebab aku pon tau yg asas2 saja..
yg mendalam  aku x berapa pandai..
( maklumlah sekolah agama takat ting 5 )..


tapi bila aku pk2 ..
aku bersyukur mak pak aku dan hantar aku kat sekolah arab agama..
walau aku lari dan masuk ting 6 kat sekolah biasa..
setidak2 nya aku tau gak yg basic2..
asas2 fardu ain....fardhu2 kifayah..
utk kegunaan sendiri dan anak2..
walau kadang2 ada gak aku menginkarinya...
ampuni lah aku yg allah,,,




.



No comments:

Post a Comment