Wednesday, September 25, 2013

cerita cinta kawan 1

dah janji nak buat n3 pasal kak shima kan..
tapi jgn plak kata aku dok mengumpat kat sini.. sekeh sat lagi..

kak shima ni aku kenai masa keje kat balqhis decor
lam tahun 2005..dia keje kat saloon BSB..
n aku ni payah sikit nak beramah tamah..
jumpa pon hanya senyum..
n dlm tahun 2006 ada budak baru masuk join balqhis..
as designer..
kawan baru aku dia mmg ramah terlebih..
dlm dua tiga bulan je terus rapat nga staff2 saloon BSB.

lama2 aku pon jadi geng gak ..
n kak shima mmg seorg yg warak ( masa tu )..solat tak tinggal..
manjang pakai baju kurung...
n dia seorang yg punctual pasal keje..
bos BSB mmg sayang kat dia..
n dia punya  servis .. facial ke,  urutan ke,
mandi wap, suma tip top lah..
customer dia mmg ramai.. n dia jarang melepak nga kami kat bilik tv..
selalunya dia buat hal dia lah..

aku n kawan dan 2 lagi staff bsb  ( 4 org )
kadang2 ada gak ajak dia bersosial dan berfesyen..
bersosial tu  cara kami la.. ( bukan p clubbing eh..)
ajak dia lunch kat luar ( dia selalu bawak bekal.. )
tapi alasan dia.. " dah tua".. la masa cari duit utk anak2 je.."..
padahal aku masa ni pon dah 30-an...

kak shima ni kawen awal, 17 tahun dah kawen..
anak dia yg sulung  18 tahun. umur dia masa ni dlm 37 taun cam tu lah..
 n last dlm umur 4 tahun.( dia ada 4 org anak )
masih bergetah lagi.. nga body cam anak dara..

dlm tahun 2008 BSB serah saloon tu kat dia n kawan aku sorang lagi
jadi byk gak masa aku dok kat situ.. kadang2 tolong depa..
dan dari situ kak shima selalu cerita asben dia sekarang selalu ajak dia p tgk wayang..
p jalan2 berdua-duaan... ( tinggal anak2 kat umah )..
minta dia berfesyen sikit2...ok la kan asben mntak cam tu...
kalu aku ok je...
kak shima : " x mau lah... buat malu kat anak, anak dah besar..."
ingat lagi antara dialog2 kami..

kami ni dok laaa  bagi nasihat..
" ikutla cakap suami.. x salah pon utk kak shima p tgk wayang ke..
keluar mlm2 ke ... tu kan suami yg mintak.."

last2..dlm pertengahan tahun 2009 ( bulan lupa, tapi taun ni lah)
suami dia buat perangai bercinta dgn budak sekolah..
umur 18 tahun sama tua nga anak sulung dia..
menangis2 dia mai pejabat dok ngadu kat kami 4 org neh..

depa tu la.. yg dok bagi nasihat, aku tukang angguk je..
mcm2 depa suggest.. suruh kak shima tackkle balik laki dia..
kami ajar dia bermek-up cantik ( salah sorang dlm geng pandai mek up pengantin )
ajak p beli baju yg up to date sikit.....

tapi akhirnya laki dia kawen gak nga budak sekolah tu kawen kat thailand..
kak shima plak tak mahu bermadu..
jadi dia mintak cerai...... laki dia mmg x mau cerai kan..

masa dia cerita tu kami n the geng pon rasa mendidih gak..
ghasa laki ni nak kena ajar sikit..
kawan aku si i ( nama kena rahsia yg neh )  mula la bagi tip mek up..
baw kak shima shopping baju. kaftan la, jubah lip lap lip lap la..
sebab kak shima ni mmg org sembahyang  x tinggal.. tudung pon asyik pin depan je..
( phm2 lah kennn...)

n betul dlm 3 or 4 bulan kendian.. ex asben dia mmg gila talak..
pagi petang ajak kat shima rujuk balik..
n rela cerai plak bini dia yg muda tu...
( ghupanya sibini muda hanya nak cari pak sanggup ja, sebab dah terlanjur nga bopren sekolah dia )..

mcm dlm novel kan..
aku pon pening dgn depa neh..

ok balik pada kak shima..
kami suma pakat heppi laaa..
sebab misi kita org berjaya nak buat ex asben dia jeles..

n yg terkejut tu kak shima plak tak mau...
dah seriklaa.. takut kena tipu lagi..mcm2 alasan..

berbagai nasihat kami bagi..
sebab ex asben dia kira ok gak..
tanggungjawab kat anak dia x lepas..
pagi2 mai amik p hantar sekolah, petang je kak shima amik..
n duit belanja serta sewa umah dia still lagi byr..
cuma masa tu maybe dia terhasut dek budak sekolah tu je....

ex asben dia last fed up n mengalah..
dah kak shima mmg tak mau dah kat dia..

jengjengjengjeng...tahun 2010..

kami 4 org ni mula2 x perasan sgt..
masa ni kak shima dah pandai pin2 tudung atas kepala.

lama2..
pakai seluar slack... baju still labuh lagi..
n satu ari masa kami lepak kat bilik tv.. kak shima habaq nak kuar makan nga kawan..
tanya x mau habaq...
 kami apalagi perati je dulu..
seminggu dua minggu.. baru dia cerita.. tgh kapel nga mamat tu...
ok lah kan.. kami kata maybe jodoh kat shima dah sampai..
tapi nga mamak ni tak lama...rasany adlm 3 bulan je kot..
 ibu si mamat ni x berkenan sbb kak shima janda..

masa tu aku x bilang ari berapa lama kak shima  single..
rasa  sekejap sgt.. tiba2 ada mamat lain mai office..
mai amik kak shima kuar makan...
orgnya masa tu segak berpakaian kemeja..
ghupa agak handsome..mai naik kereta pon ganas gak...
( mmg tau sebab masing2 dok inta dr dlm pejabat samapi kak shima masuk kereta )..

pergi2 je kak shima..
kami terus buka buku gossip setebal 30 inci..
sampai x masuk pej balqhis... dok bertenggek kat BSB..
aku ingat masa ni aku dok tgh mabuk kat  mengandungkan bulan....
sebab depa suruh aku dgr je.. x bagi aku menyampuk..
takut terkenan kat anak dlm perut...
n aku sambil pasang telinga sambil baring terlentang kat sofa...
heaven gila... pejabat seniri tak masuk...


apa jadi lepas tu next n3 sambung lain...ye..























No comments:

Post a Comment