Monday, September 30, 2013

cerita cinta kawan part 3 ( last )

dlm dok kalut buat persiapan kawen..
kereta kak shima xcident..yg teruk..
jadi kami la yg dok kehulu n kehilir cari brg..
mmg dr A sampai Z kami terlibat ..

( bulan ogos 2010 )
masa kenduri..belah kak shima kami x p....
ingat nak p sebijik kereta.. tapi aku confirm c.li x bagi sbb pregnant..
n last2 org lain pon x p jugak.
tapi

kami p kenduri belah lelaki sebagai keluarga kak shima..
yg heran keluarga kak shima hanya adik lelaki dia satu family je mai..
yg lain x mai..
kat kenduri belah lelaki masa ni cam ok je..
kenduri pon besaq..... anak bungsu kan..
mak dia pon tgk gembira je..
masa ni kami ( aku, F n A )
rasa mmg dah the end lah pencarian kak shima..
tgk anak2 kak shima pon gembira nga pak baru..
rasa bersalah jugak kami dok halang dulu...

lepas kak shima kawen..
F pon berhenti dr balqhis... 
tinggal aku n anak bos  si A je..

kak shima dah dpt partnership baru..
bekas staff situ dulu..tapi aku  x berapa rapat..
tegur gitu2 je..
aku masa ni mmg kurang sgt dgn kak shima..
aku busy n dia pon busy..
kalu dulu ada gak dia minta tolong apa2..
lepas dpt asben muda kami jarang keluar sama2..

n one day tu....
aku kuar lunch  dgn F..
dia tanya pasal  kak shima..
aku : " k.dah la jarang keluar dgn dia.. tegur2 n lambai2 gitu2 je.."..
F : ni saya citer k.dah jgn kecoh plak"..
aku : "citer apa"..

ghupanya ikut kata F..
selepas kenduri 2 minggu, kak shima dah kena pukul n sepak terajang kat laki dia,.
bukan setakap kak shima je abis anak2 kena jugak..
dah jadi drama kat taman umah dia..
laki dia siap pukul n tarik halau anak dia keluar dr rumah lagi..

F p umah kak shima sebab dia kata tiba2 je dia teringat kat kak shima...
alih2 jiran habaq kak shima  dah pindah dok umah mak mertua dia....
tuan umah halau sebab laki dia p ketuk pintu umah n barang dlm umah abis rosak..

aku bila dgr je.. mmg x sabar nak cari kak shima..
lepas lunch tu.. p naik saloon.. ghupanya kak shima x mai ari ni..
ada noor ( partner ) je..

esoknya aku p keje awal..dlm pukul 8.00
( kalu dak pukul 9.00 masuk  pukul 9.30 baru terpacak kat depan pintu..)
tak lama kemudian kak shima sampai nga laki dia..
laki dia hantarkan sebab nak kan motor..

walau kak shima x pelawa aku naik saloon ..
aku ikut je buat2 tanya n sebab lama x jumpa..
sampai2 atas je terus aku tanya.. tanpa salam tanpa mukadimah..
sbb aku mmg dr semalam lg dok menahannya..

aku : kak, betul ka ada org cerita pasal kak n asben kak."
kak shima : " cerita apa"..( buat2 kemas meja..
aku : " x dak laa.. ada org cerita kak kena tibai nga laki kak.."..
saya cam x percaya je, sebab baru sgt je kawen,,"..

terus dia duduk mata mula merah...

aku : " x pa kalu kak rasa sy ni kawan kak, kak cerita je,,..
kalu kak x mau pon x pa... saya tak marah.. lagi pon sy bukan boleh buat apa.."
( aku rasa masa ni aku mmg garang gila..)

kak shima menangis  n start buka cerita..
n ini ceritanya...

"kawen satu  minggu je  .. aman..
lepas tu satu2 dia buat hal..
mula2 cincin kak shima ilang dua bentuk..
tanya anak2 n anak2 cakap pon tak tau..
tanya laki dia... dia cakap nampak tikus yg amik..
( aku mmg nak gelak )
tapi bila kak shima cakap sambil menangis ..
diam kan ajee...

" lepas tu dia mula mintak duit..
mula2 mintak kak shima bagi la jugak..
lama kak shima pon dah malas nak layan..
duit tu pon ada yg bekas suami dia bagi utk belanja anak2..
n last2 dia curi duit.. sampai nak mandi pon kena bawak masuk bilik air..".

" bila mintak tak bagi.. dia mula mengamuk tumbuk2 pintu..
minta2 balik  duit hantaran dulu dan duit harga cincin nikah ( yg ilang tu )....
n masa ni lah anak dia yg sulung masuk campur..".
dia tampar kak long, sepak k.long sampai berdarah2 mulut..
heret k.long keluar rumah.. n buang kain baju masuk dan kunci pintu..
x bagi kak shima keluar dgn 3 lagi anak2..."..

terkedu aku dgr..
aku : " abis tu k.long p mana"?..

" k.long mintak jiran sebelah umah call ayah dia..
n ayah dia mai amik.."..
" lepas tu tuan umah minta keluar dr rumah sebab ada jiran report kat dia..
n bila dia mai tgk umah.. dia suruh keluar...
jadi kak terpaksa balik rumah mak mertua kak..
.ain n mirul kak hantar rumah tuk dia ( mak bekas suami )..
kak bawak  zulaikha je, sebab dia rapat dgn kak"..

n masa ni baru terbuka cerita ..
ghupanya kereta kak shima x cident tu.. dia yg bawak..
dulu masa tanya kak shima habaq dia yg drive..
n laki dia mmg tak kerja..
n kak shima sambung cerita.

"bila balik tinggal rumah mak dia.. lagi dia naik kepala..
depan2 mak dia mintak duit..
tak dapat maki2... bagi penampar..
yang mak plak bila tgk anak dah start maki bini..
masuk bilik dia dok dendiam kat situ...."

"yg paling kak sedih..
zulaikha yang tak pernah berenggang dgn kak...
mintak nak dok dgn kakak dia ain dan mirul kak rumah tuk.....
setiap kali nampak ayah dia ( bapak tiri) dia nangis..
kak pon takut jugak.. sebab kadang2 kak ada tinggalkan dia dgn ayah dia.."

masa ni kak shima dah teresak2..
zulaikha baru 4 tahun kott... masih tak tahu apa2..
 jadi anak2 masa sembang tu mmg tak dah dgn dia..

gila betul, aku turun dr saloon kak shima pukul 12.30 tghari..
sampai2 pejabat seniri tgk A dok buat keje...
dia pon heran aku p mana, handset x bawak.. kereta ada.. beg duit pon ada...
maka bercerita laa.. aku kat si A ni plak...

n si A ni balik cerita plak kat ayah dia a.k.a bos aku...
terpecah lubang gak aku monteng keje..
tapi tak pa bos aku sporting...
mai pejabat esok tu dia siap tanya.. n aku cerita gak sikit2...
cover la yg mana patut tu... .

kesokkan arinya masa lunch kak shima turun..
dia suruh aku mintak pandangan c.li mcmn..

ghupa2 nya laki dia penagih..
cuma tak tau dadah jenis apa..
kelmarin dia tak sempat cerita abis..
dia jumpa benda2 tu kat dlm beg rokok laki dia..
n bila laki dia masuk tandas lama2 dia intai..
tgk laki dia tgh gulung2 dlm rokok n sedut....
( cara dia bercerita tu aku tau ni mmg ganja)

kesian kak shima dia mmg tak tau apa2 la pasal dadah ni..
sbb mmg dia sgt naif...blur bab2 ehwal semasa..
apatah lagi nak amik tau pasal dadah ke apa ke...
dulu mai keje... buat facial muka org je.. buat urut2..
kat rumah dia dulu pon ada jugak dia buat saloon kecil-kecilan...
dulu bila kami dok bersembang dia dok cuci suma brg saloon yg dia guna tu..
kami sembang apa pon... dia x amik tau... n mmg tak tau ...

ok sambung cerita kak shima..
lepas tu aku mmg pesan kat dia....
lepas ni apa2 yg di buat,  dia sentuh kak,  ada lebam ke...
bengkak ke.. kak p report.. sebelum tu p klinik dulu..check
aku siap ugut lagi takut dia dpt hiv.....

seminggu kemudian..
kak shima kena terajang lagi...
tapi masa ni kat saloon...
pagi tu, aku nampak dah kak shima mai mata merah..
laki dia hantar gak..
dan aku perasan dia marah laki dia jgn amik motor..
tapi laki dia buat tak tau... lepas tu aku sambung keje..
A tak mai lagi.( mmg A tak mai ari tu )..
dan dlm pukul 10.00 lebih kurang..
aku dgr ketung ketang.. dummm dammmm .. kat saloon..
lama plak tu... bunyi kuat sgt.. kadang rasa bergegar aku dok kat pej bawah...
aku ingat kak shima n noor tgk buat apa...
sebab masa ni saloon dlm proses pengubahsuaian pejabat..
nak naik jenguk tal larat... biarkan ajee...

tiba2 noor lari turun sambil menjerit..
" k.dah tolong.. tolong call polis... kak shima kena teruk kat atas tu.."..

masa ni aku blur terus.... mmg panik dgn noor yg menjerit+menangis+pucat..
aku gelabah dan masa ni aku pk nak call c.li je..

msa tgh dail ..
kak shima berlari turun masuk pejabat sambil pegang kepala..
tudung ntah kemana.. rambut kusut masai..

kami p terkam kak shima bawa masuk lam pej, laki dia nak terjah masuk pej aku..
tiba2 aku dgn pregnant nih naik angin..
mmg geram sgt dia buat camtu..
terus tahan laki dia dr masuk pej aku....
antara ayat aku n laki dia..

aku : hang jgn masuk pejabat aku... kalu tak aku call polis...

laki kak shima yg gila tu :
" aku nak bini aku.. shima hang keluar...
 hang keluar shima... jgn derhaka .. aku suami.."

( dia x berani masuk.. hanya kat depan pintu je.. dan dia mmg tahu c.li polis..)

aku: hang baru je kawen, berani hang buat gini.."..
" tak sangka perangai hang camnih..

laki kak shima yg gila tu:
" jgn masuk campur hal rumah tangga aku..."

wahh dgn eksyen boleh dia habaq jgn masuk campur urusan rumahtangga dia..
aku no hall...
" beressss.. tapi jgn cari pasal dlm pejabat aku"...
kalu tak aku call polis"...


sambil tgn pegang handset..
tapi dlm handset masa tu standby tang nama c.li je..

ada apa2 terus je call c.li.. ( oh my hero )..

dlm setengah jam jugak dia dok panggil kak shima..
aku n noor jadi pemerhati kat kerusi pejabat..
kak shima tak mau keluar... dok lawan beragduh dgn laki dia...
laki dia siap lempar2 kasut lagi  masuk lam pejabat..
dia nak masuk seniri tak berani...
last2 dia start motor nyah p mana ntah..

kami apalagi terus bawak pelari kak shima p umah aku..
mesej bos cerita lebih kurang... ( nak pontengkannn )
sampai umah kak shima cakap kepala dia tak rasa apa2..
serius masa aku tgk kepala dia aku menangis..
tak sangka dia kena mcm ni..
kat kepala dia ada lebih kurang 5 6 tempat yg bengkak..
ada yg besar ibu jari...
bila gosok2 kepala dia boleh rasa tinggi rendah...mcm bukit bukau..
kat dahi dia benjol besar telur ayam..
bagi dia minum air..
basuh muka...
n noor call asben dia bawak dia p report n klinik..

aku masuk pejabat dlm pukul 3 lebih..
masa ni jugak asben kak shima mai..
" kak shima mana?..( dgn mata yg merah menyala )

"noor bawak p klinik kak shima pengsan"
malas aku nak layan sigila ni..

mlm tu call kak shima..
dia tido umah noor ( laki kak shima x kenal sgt hal family noor ni )..

n esok tu dia balik perak..

seminggu kemudian..
kak shima mai pejabat..
dia baru balik dr pejabat agama.. kaunseling n minta nasihat..
dan dia mmg nekad sampai dia p umah mak mertua dia dgn polis
utk amik kain baju.. dan motor dia..

nasihat aku senang je.. minta cerai lahh..
mmg jahat sebab nak meruntuhkan rumahtangga org..
tapi apa guna kalu badan sakit manjang kena tibai..
tiba2 boleh plak dok jadi punchbag.. bagi org sepak terajang...
kalu dulu bukan main jaga badan..
seminggu sekali masuk sauna, mandi wap.. mandi susu..
mandi bunga...
sampai satu tahap bagi org sepak suka hati.. lagi pon anak dgn dia tak ada..
kesian anak2.. suma pakat tak mau tinggal dgn kak shima..

n kak shima balik perak.. kerja saloon kat pekan teluk intan..
aku kira ok lah kann..

lepas tu kak shima mai pejabat aku ( dlm bulan disember )
saloon tu dia nak lepas share kat noor semua..
jadi dia kena mai utk settle kan semua dokumen2..

dia masuk pejabat..
dan aku sembang2.. tanya cerita n khabar dia..
ghupa2nya laki dia p cari kat sana..
n mak kak shima tak bagi bercerai..
sebab malu kat org kg..
asyik dok nikah cerai nikah cerai..
plakk...

aku: " abis tu kak shima mcm mana ?"..

kak shima :" entah la dah.. sayang tu sayang jugak.."..

aku: "dia keje dak, dia ada dok tibai  lagi dak.."

kak shima : " tak keje, dok hantar ambik kak shima p keje je...
nak tibai tak berani sebab tinggal sekali dgn adik beradik  kak .."

pulakkkk... fine cukup..
aku tak tanya panjang dah.. ...bila sayang suma boleh telan...
kena sepak terajang pon boleh terima...
dah laki muda kennn...
entah lah.. sebab tak kena kat aku...

n last sekali kak shima call..
masa aku dlm pantang kat bulan ... januari 2011..
call nak pinjam kereta..
tanya dia dgn siapa... tak jawab...
lepas tu ajak mai umah tak mau.. kot2 nak mai melawat aku dlm pantang ni ka...
x dak... ok .. aku pon tak bagi pinjam kereta aku..
habaq c.li nak guna..
padahal ada je kereta tu kat parking....
takut wehh.. sekali dia angkut laki dia.. xmau.. aku mmg benci laki dayus cam tu..

n kini kami lost contact..
no telefon kak shima terus hilang lepas aku tukar telefon baru..
malas aku nak simpan.. buat nyemak h.set aku ja...
n dia pon tak call aku.....
kadang2 terbit gak rasa rindu kat dia..
kat kawan2 f n i..
msa sama2 p lunch...

yg mana kawan aku sebut pangkal nama tu ( F, I A )..
depa ni masih ada dlm friendlist FB aku..
yg sebut sebijik2 tu xdah tak ada kena mengena...

ok tamat lah kisah cerita cinta dpt suami muda..
apa pon sanggup terima... janji ada suami muda...
ohhh duniaaa...
























2 comments:

  1. geram sgt baca ceta ni....klu sy tym tu...siap la aku maki hamun jntan tu....n.c kwn shima tu pn siap la aku marah2...da kna teruk mcm tu pn x serik2 lg....mmg la mcm2 peel manusia ni yg sgt2 la mcm ntahh la..ssh mo ckp knnn....sukur dpt laki yg baik wlu x kaya rayo..hihiks

    ReplyDelete
  2. tu la qaseh sy yg kat situ sampai mengigil2 tahan marah.. nasib dan pk tgh sarat mengandung... kerusi besi sampai bengkok dia buat tibai k.shima ... mmg menakutkan... tu la syukur x dpt asben cam tu..

    ReplyDelete