Sunday, September 16, 2012

assalamulaikummm...
selamat petang ari ni agak panas....
sebenarnya malas nak update blog nehh..
tapi dok tgh lepak tgk fb n dgr berita...
dari radio pasal satu kes yg agak penting la gak...
iaitu: 



KES RAGUT...

aku dulu pernah ada pengalaman kena ragut neh..
masa tu taun 2001 n baru beberapa bulan lepas kawen..
masa ragut tu, bukan aku sorang2 tapi tgh boceng motor nga c.li.
ingat2 masa tu aku pakai beg rotan, kebetulan lepas kawen aku ada p satu
pameran krattangan  kat kb n aku beli satu beg utk p kuliah 
( beg berasaskan rotan n daun apa ntah )

bila mai kedah n masuk sem baru, aku pakai la beg ni buat p kuliah..
n satu petang tu, dr uum aku balik alor star ( balik jumpa laki hehehe)
naik bas sampai kat shahab perdana, sampai pun ngan2 azan maghrib..
so c.li pick up aku n masa  otw balik umah ni la , aku letak beg tu dlm raga motor,
aku pun mmg x berhati2 sbb dah nama beg sekolah n x dak jenama plak tu..
 tiba-tiba zasss... beg aku disambar... gila punya org...
c.li ligan gak mamat tu.. berani betul sorang2 pun jadi...
tapi mana nak dan sbb kat traffic light merah pun dia belasah p gak...
biaq p la.. nak buat camner...
 tapi aku rasa mesti dia nangis bila selongkar beg aku tu...
hahahahaha... kat dlm purse tu betul ada rm 1.30 ( hihihihiihi... aku bantai gelak nga c.li bila dok bayangkan si penyangak ni ngan gelojoh selongkar beg aku )
kat dlm ada la..buku2... n pencil case aku...
 pah tu ada la handset alcatel buruk yg boleh pekong ayam bisa mati..

tapi geram gak..sbb kerana mlm tu gak aku terpaksa p buat police report,, 
n esok kena p bank suma...
kurang dah masa aku nak bertenet2 kat umah nga laki... 
dah la jumpa pon ujung minggu je.. tu pun kalu x dak discussion..

n part yg paling syok  tu dlm bulan 10 le x silap aku.. ( n aku rasa aku kena ragut dlm bulan 6 kot, awal sem. sbb bulan 4 aku kawenn ) lebih kurang la.. tapi jarak masa tak la jauh sgt...
tiba2..
masa aku ikut c.li p kerja kat sukan sungai di ampang jajar tu.. 
aku nampak sorang makcik ni pakai beg cam yg aku kena ragut tu...
aku x puas ati.. aku p jengok dok kat makcik tu. nak tgk betul ke tak beg aku..( sbb masa aku beli dulu ada satu urat rotan tu dia terkeluar dan dok cucuk lengan aku.. jadi aku pulas2 rotan tu bagi lembut n bengkokkan dia masuk dlm jaringan daun tu dan aku sempat membebel sbb x belek betul2 masa beli tu ).. aku tgk betul2 tang tu.. nnn dammnn mmg sah beg tu cam tu gak...
aku dah x sabaq nak tunggu c.li stop main muzik n rest... nak habaq kat dia.. tapi bila c.li dah rest aku lihat m.cik tu dah x dak.. aku nak tanya sdr x berani...
gila betul... aku x tau dia kelentong beg tu dia beli ke kat mak dia atau dia jual ....


tu kes aku yg bersama jantan perkasa, kena ragut gak..macamana jika aku n  perempuan2 yg jln sorang2, bawa motor sorang,,.risiko neh terlalu tinggi..
kadang terpikir gak aku masa kuar umah pagi2 adakah aku akan pulang dgn selamat bila petangnya..
memang ajal maut kat tgn tuhan.. tapi lelaki2 durjana yg suka meragut neh sepatutnya di beri balasan yg berat seberatnya..
depa neh tanpa agak2 menendang motor mangsa, tanpa agak2 mengacu pisau, n kes yg terbaru kat kota bharu depa neh dah berani menetak dgn parang mangsa ragut neh..
 semakin ari semakin teruk..
n siperagut ni sentiasa mencari jalan utk memudahkan kerja2 depa..

aku tau mana silapnya.. tapi aku bukan menteri utk mengubah segala dasar dan undang2 yg ada.....


aku hanya mampu berleter disini sahaja,,,,


sekian,,
aku, perempuan warga malaysia yg kecik...


No comments:

Post a Comment