Saturday, September 29, 2012

mama ibu yg sgt nakal


assalamualaikum...
.pagi ni sgt indah.. matahari memancarkan sinarnya,
tapi syg.. smlm x basuh baju...
kerja mendobi siap jumaat n sabtu..
keraj-kerja melipat je belum...
tgk lah mlm2 nanti..

jumaat n sabtu hari yg agak kecoh..
mungkin kerana ujan seminggu
menyebabkan byk kerja tergendala.
jadi jumaat harus abiskan kerja2 ...
tapi mia n bulan buat spoil...
aku simpan...dia punggah balik..
aku sapu sampah..dia koyak kertas..
kesian k.long yg sama naik kena mengemas umah..
aku mop lantai bulan bagi pecah botol sos cili..
penat dan penat saja...
khamis .cli oustation ke perlis n petang plak 
kawan dia ajak pergi menjala udang..
3.30 pagi baru sampai umah.. n aku pun x sedar bila dia pulang..

kesian...
mia dan bulan pun dapat upah gak dari kerja2 diaorang..
bulan bagi pecah sos cili, aku bagi upah dua penampar kat pipi..
rasa bersalah sgt2.... enath tiba2 ringan je tangan..
mungkin dah penat ..
mia tgk tak puas ati aku buat bulan...
dia pandang semacam je..

n petang jumaat aku ingat nak rehat sambil tgk tv..
alih2 berebut plak dgn mia nak tgk kartun..
n of coz dapat kat aku...
tapi mia buat protes hempas2 pintu
sambil masuk bilik aku n then hempas pintu lagi..
dan aku p terus bagi hadiah gak kat dia,,,,
kejamnya aku, x mampu utuk bersabar melayan karenah anak2..
mia nangis sat saje...

mungkin aku harus byk bersabar dan bersabar lagi...
mana boleh aku harapkan mereka sebaik malaikat...
kebetulan c.li balik n 

c.li : pasal apa baby nangis..
mia: "mama tibai"
c.li : "pasai apa mama tibai.."
mia : " baby x buat apa pun, baby x kacau adik pun, 
                tapi mama tibai, mama ' ibu yg sangat nakal '

sebenarnya aku nak ketawa bila dengar mia kata aku ibu yg sgt nakal..

tapi bila dipk2 betul.lah bagi pandangan mia, dia x buat salah apa pun,
bagi dia kesalahan itu adalah jika..
1) kacau bulan,
2) bergaduh nga k.long..
3) ambik barang sekolah k.long.
4) sebut perkataan yg aku telah larang utk disebut..
5)  apa yg mama minta tolong... kena buat nanti derhaka...

baginya hempas pintu bukan satu kesalahan utk dia..
disini aku yg silap..
seharusnya aku memberi amaran dahulu bahawa itu adalah kesalahan..
menghempas pintu juga termasuk dlm melawan kata2 ibu..
kesian mia..
mama telah silap dalam memberi pengajaran...

sorry sayang....
mama pun dlm proses utk belajar cara2 mendidik anak dgn betul..

 





sekian..
dari ibu yg sgt nakal...

No comments:

Post a Comment