Sunday, September 16, 2012

macam mana nak didik..

assalamulaikum...

tghari yg agak panas ..dah lunch kat kedai ujung..ari ni x tau nak mkn apa..
last2 amik udang n ayam goreng..makan sorang2 amik laut apa pun.. 
cam x  dak selera gak..sblum tu ada call c.li ajak lunch sama..
tapi kawan baru abis kerja kat insaniah..cakap pun x berapa nak dgr..
penat kot...

3 ari cuti dok kat umah mmg marveless..layan2 golek2 nga anak2..
jumaat c.li masih outsation ...jadi xtvt asyik melepakkan diri...
masak2 ..makan nga anak2..

tapi bila dah lama dok sama2 budak2 tiga org tu mula la nak bercakaran..
main sat2 dgq ghiau,, sat2 yg lain  ghiau plak..
skrg ni dah tambah sorang lagi kaki ghiau kat umah tu..
pening aku...


tapi ada satu part tu, aku x tau budak mia nehh..
agak2 dia gaduh nga k.long kot..
sebab tiba2 je dia masuk dapur  terus habaq

                            mia : k,long bukan keluarga baby,baby x mau kawan k.long
               aku : by x baik cakap cam tu, k.long tu kakak baby,
    mia : keluarga baby,,, mama, abah n adik je..
aku : apa plak, baby la bukan anak mama, 
                                cakap cam tu lagi mama kurung kat bilik belakang

n tiba2 dia mai pelepuk kat belakang aku yg sedang basuh beras..
sakit dohhh... tgn budak 4 taun ni boleh tahan gak..
n dia terus lari masuk bilik tv..x pa2 aku geram gak neh...

n tghari masa jemur kain tu dia mai sengih2 n tanya,

mia : mama, x mau bagi baby minta maaf ke,
aku: " baby ada buat salah ke ?..
mia :  baby minta maaf sbb tibai mama tadi..


n aku senyap....

tapi yg paling menyakitkan hati adalah dialog nehh..
masa aku tgh basuh pinggang kat sink..dia lari mai kat aku;

mia:"kalu mama cacat, baby antar mama balik kg!..

cehcehceh.. nga  confiden lari2 mai habaq yg tu je...

aku: "pasal apa plak, baby la jaga mama, baby anak mama,"
mia: mek la  jaga mama, baby x mau jaga sbb mama x maaf kat baby..
aku; x pa la cam tu, sat lagi mama nak p kfc malas ajak baby, dok la kat umah sorang2..
dan2 dia lari masuk bilik merajuk la... tu..



ghunsing aku nga budak mia nehh.. aku ingatkan abis setakap tu je.. ghupanya dia ingat n perasan yg aku x cakap aku "maafkan dia...'
ari tu dia buat perangai x mau p umah mak mengasuh dia..ghiau cam apa lagi..
bila di tanya2 ghupanya dia cakap mak mengasuh x sayang dia..
mmg mak menagsuh dia ada cakap kalu dia buat org lain, cik x sayang..
tau takut cik x sayang dia...

tapi la aku perasan dah, time makan jgn marah dia, sbb dia kan tinggal nasi camtu je...
dia tak nangis.. tapi dia buat bodoh n habaq dia x mau makan dah..
abis2 dia p tengok tv...

kat c.li pun aku dah pesan jgn marah atau berleter masa nak makan, 
x kira la kat mia ke, kat k.long ke,,..sebab depa neh tgh nak menyelami apa itu hati dan perasaan..
dan aku sendiri akan mula belajar memahami tingkah laku, dan hati  anak2 neh..
depa x akan sentiasa terima apa yg kita sogokkan...
dlm usia ni depa dah mula pandai menilai apa yg hati mereka inginkan..
dah mula sensitif dgn persekitaran... dah mula nak tau itu ini..

pening aku nak jaga depa neh...
ka.long, yg over sensitif...tgk tv pun blh nangis...
baby yg agak brutal tapi kata2 menusuk jiwa...
firas setakap la dia garang .. ( yg ni dah boleh nampak dah, )yg lain x tau lagi... 


dah la perempuan.. suma jiwa2 kecik n halus.,,, 
tuhan beri lah aku kesabaran ....

n aku sedikit pun x terasa nga kata2 anak2 ku....
aku seorang ibu yg berjanji tidak akan terasa atau terluka dgn perkataan atau perbuatan anak2..
kerana siapa mereka esok2 adalah dari asuhan dan ajaran aku sdr..
mereka suma adalah nadi dlm diri ini...
n aku sebagai seorg ibu x boleh terima ibu yg seperti dlm citer batu belah batu bertangkup yg berebut telur nga anak sdr....apa punya ibu dohhhh...






No comments:

Post a Comment