Saturday, September 29, 2012

shoping moping..

minggu lepaskan ujan berderet2..
kesian k.long nak mandi pagi2.. sejuk..
bulan n mia mmg x mandi dah..
p la awak2 mandi umah mak mengasuh masing2 ye...
dan tgk k.long pun dah start batuk..
batuk yg jenis berkahak2 gitu..
x bleh jadi ni, ni nak kena p cari water heater lah..
kesian k.long... dia kalu ujan mmg akan batuk berkahak..
maybe mak dia ada asma yg kronik ...
tu  nasib x kena kat dia asma tu...

kesian kat aku..
sebenarnya benda alah ni suma umah org dah jadi cam keperluan dah,
mesti kena ada tiap umah..
aku baru nak terhegeh2 nak pakai..
sebab apa..
sebab aku dah biasa mandi air telaga..
masa sekolah2 dulu lagi sejuk..
air telaga tu cam air takungla... 
mandi pagi2 nak p sekolah... dan terus lari p kat unggun api
yg cek buat utk bakar sampah.. tu kalu kira bangkit awal la..
tapi biasanya aku last2 minit baru bangkit,
n kelam kabut pakai baju apa..
n kayuh basikal laju2 p sekolah sorang2...
ada satu hari tu ustaz lan balik citer ada kawan dia nampak aku kayuh laju gila..
terangkat kat betis katanya kain sekolah aku..
 boleh bayang tak, sek arab pakai tudung labuh sampai pinggang tapi
kayu basikal nampak betis..

x manaihhhh betull....
gila aku...
tapi geng ustaz lan ni suma benda dia nak citer kat ustaz,, aku simpang kuku ( masa bodo2)
pun boleh dia p citer.. balik umah kena ahhhh...

tapi sian bila pk2 aku sekolah dulu mana ada kawan..
sekolah rendah ada la matne...
tu pun aku kena bonceng dia dgn basikal tua cam sudirman dok nyanyi n guna dlm lagu dia..
terkial2 nak kayuh... kaki x jenjak pedal..
lepas tu bonceng c.su plak...

masa sekolah menengah ada la kawan sampai ting. 2.
masa ni aku pergi dan balik nga dia jalan kaki..
masuk ting 3 dia dah berhenti sekolah sbb x lulus..
n terus kerja kilang...

jadi aku sorang je lagi...
ada x ada pun tumpang gak ustaz lan, tapi dia lelaki mana nak geng sgt nga aku..

kesian aku..
p jalan kaki sorang2 , 
jalan plak hutan n ladang tembakau,
nasib zaman dulo2 x mcm zaman sekarang,,
kalu x mungkin aku dah kena kerap patblas...

tapi aku lagi kesian kat kawan aku ni.
kalu jadi cam kawan aku..
suma adik beradik dia x sekolah tinggi..
paling tinggi takat ting5.
lepas tu kerja kilang..

ingat dulu2 kalu aku p umah diaorang,, masing sibuk buat kerja umah..
sedangkan mak dok kalut cantas kening atas tangga..
kadang2 ada gak aku p teman depa memancing ikan darat, 
time musim tengkujuh..
teman depa p kutip atau beli sayur kat umah org..
tapi aku syok tgk kawan aku ni.. dia sulung n bawah dia ada 2 adik perempuan,
beza umur pun sorang setaun je...
depa 3 org neh sgt2 rapat.. boleh gossip2...
aku selalu lepak kat umah diaorang.. tgk tv..
n 1st aku tgk kuch2 hota hai ni pun kat umah diaorang, 
aku pinjam cd budak kilang depan umah..
kat umah aku mana ada benda2 neh.. mak bapak aku org lama beb..
lagi pun depa neh masa tu dah pakat2 keje...

aku susah pun  x dak la sampai cam ni..
sebab aku ada mek yg super duper..over energy..
dia yg buat .. kalu x pun aku tlg masak2 je...
tu pun yg ringkas2..

pjg selingan...

balik citer asal p cari water hetar ni..
p plak lepas makan tghari walaupun pkl 4 ptg..
so c.li dlm keadaan yg sgt rileks..

tau2 la.. p beli brg nga dia neh..
masuk kedai kuar kedai...lama2 plak tu.. 
nak beli water heater yg p survey harga tv buat pa..
 aku dah berkenan dah kedai yg ke2..
eh.. eh.. kawan menonong je kuar...
salesman tu siap less sampai muka pintu lagi..
bulan dah tidur dah..
sampai kedai yg ke3 aku buat muka con..
malas layan sambil boh ayat neh
" x payah beli la bah, mama masak ayaq je la kat depa... "

masuk kedai no.3...
hehehheh terus jadi 
sampai umah maghrib...
kuar dr umah lepas asar..
balik maghrib ..
x p mana pon.. hanya semata2 cari menatang tu je...
anak2 dok nganga kot abah bawa p taman.. x ada ok...
balik umah dia xcited nak pasang benda alah tu sdr..

buat la bah...
mama malas campur kali darab..
janji jadi...n boleh guna...

sekian,






No comments:

Post a Comment