Wednesday, October 17, 2012

bila rindu sidia...

assalamulaikum
dengaq lagu lama kat radio..
tiba- tiba rasa rindu bertandang dihati...
sibukkan diri menaip surat..
namun perasaan masih berdebar-debar..
masih rindu..
rasa sakit disudut hati..
lalu kepantry..
menjengah air kosong...
x boleh jadi..
masih lagi rasa pedih dan sayu..
kenapa rasa ini bertamu dihati..
disaat masa dan waktu 
tidak membenarkan..

rindu pada siapa..
rindu pada c.li..?
dia masih disini belum keluar o.station lagi..
rindu pada siapakah ini?
pada anak2..
pagi tadi sudah berpeluk cium..
bagai setahun tak pernah bertemu..

ingin ku usir rasa rindu itu...
tapi rindu pada siapa..
lantas jari-jari menekan telefon...
tiba-tiba dengan sendiri..
ku tekan no ini...
" assalamualaikum'
" walaikummussalam" jawab disana
"sihat ko" aku masih lagi berbasa basi..
"sihat,,, dah sihat ko" ..terus cam suara aku..
hebat sungguh sidia..
 tanpa bertanya siapa,
tanpa melihat rupa..
sudah kenal aku..
hebat sungguh...

dan perbualan itu agak lama..
saling bertanya khabar,,,
saling bercerita..
hati yg gundah sudah reda..

ku letakkan telefon dgn satu perasaan puas..
puas dapat mendengar suaranya..
dapat bergelak ketawa..
dapat bergossip juga..


dan telah membuat janji
bahawa aku akan telefon lagi..
juga dengan bangganya..
aku beritahu handsetnya juga telah ku topupkan..
baiknya aku...
sanggup berhabis duit...

hati resah gelisah telah hilang..
umpama kabus dipagi hari..
jiwa kosong telah terisi..

hebatnya rasa rindu ini..
rasa rindu yg ALLAh bagi...
utk kita nikmati.. utk kita hargai..

moga aku 
akan sentiasa merindui
insan yg satu ini..
selain suami dan puteri2..
moga ALLAH 
memanjangkan usia insan ini..
agar aku bisa lagi merasai kasih sayangnya..
supaya rasa sakit rindu ku tetap ada ubatnya..

betapa hebatnya kuasa 
ibu,,,,
betapa agungnya seorang ibu..


aku rindu suami..
airmata tidak pernah menitik...
aku rindu puteri2 ku
aku akan gelak seorang diri..
mengingati perangai mereka..

tapi bila aku rindu  sang ibu..
airmataku menitik...
hatiku pedih...
bila call tak  dapat cakap..
mula tak keruan..
kemana dia...
dan tetap sabar 
call berkali2..
sehingga lenguh jari...
dapat sembang..
dengar khabar..
hati sudah ok..

sekarang boleh buat kerja nga tenang..
sudah tak ada silap lagi...

tapi maaf mek...
 raya haji ni x dapat balik...
masa tidak mengizinkan..


sekian..
en3 utk ibu,,bila rasa rindu padanya..semangat kerja entah kemana..
asyik silap saja..isi borang sampai berkali-kali..sebab dari kelmarin nak call..asyik tertanggug-tangguh..sudahnya masa tgh menaik surat..masa tengah kalut prepare dokumen..
masa rasa lapar...

tiba-tiba rasa sayu...rasa sakit.rasa pedih..
untuk siapa aku kerja sebenarnya...
utk suami?... tidak,  sebab  dia yg  menyara aku, 
utk anak2.. dia sudah ada bapa yg bertanggungjawab...
sebenarnya masa dulu..
semangat berkobar..
nak belajar bersungguh2..
untuk membantu ibu dan bapa..
nah!.... itu sebenarnya...
kenapa aku masih bekerja..
kenapa aku harus bekerja..
walaupun hanya sedikit yg kuhulurkan..
walau tidak mampu utk membalas semuanya..
aku harap apa yg aku beri akan menambah keberkatan
dalam aku mencari rezeki..




cilok dr fb hidayah zakaria...


No comments:

Post a Comment