Thursday, December 27, 2012

k.lon masak...

assalamulaikum...
petang2 ni cuaca mendung je..
mcm nak ujan tapi x ujan...
kelantan la dah banjir..
sian sgt kat belah rantau panjang.. sbb kena pindah..
tiap2 tahun kena pindah..
nak buat camner..
tapi aku rasa sonok gak kalu dok kat pusat pemindahan banjir tu..
makan ada org tolong masak...
tido ghamai2..
boleh sembang2...
cam sonok je dgr..
aku x dak pengalaman lagi dok kat pusat pemindahan banjir...
umah aku walau air naik, tapi x sampai kena pindah...


actualy... esok anak sepupu c.li nak mai umah..
yg baru kawen ari tu.. 
dua biji kete..
nak masak bende pon tak tau lagi neh..
saje ajak depa mai kenal umah...
nak bagi hadiah apa ye kat pengantin baru nu...
beli tuala boleh dak...
baru kawen, dua pasang yg kenduri ari tu..
pah yg kawen taun lepas pon x bagi apa lg..
3 hadiah nak kena prepare...
tgk lah.

tapi rasanya utk menu esok nak masak nasi ayam kot..
sebab ia sonang, ia mudah, dah ia copattttt...
lagi pon aku boleh lah makan paha ayam..
of coz buat nasi ayam, paha mesti aku simpan utk aku..
rela berebut nga bulan...
sbb tu kalu c.li beli ayam grg tepi jln yg singgit seketul tu..
dia akan beli 4 peha ayam..cukup sorang satu..
sbb dia tau ada sorg pompuan x sedar diri akan berebut nga anak2...
biasanya yg akan mengalah k.long lah...
hahahhahaha buruk perangai betul...
tapi aku suka tang kepala lutut je...
boleh gigit tang tu baru rasa cam makan ayam..
kadang2 isi bagi kat anak2.. tang lutut tu aku la yg membedalnya...
kenduri x kenduri..
aku mesti cari peha ayam, 
kalu ada menu cap ayam la, masa kenduri tu..

 simpan nak ratah masa last sekali..
baru nikmat...



 tapi keras la..
nak gigit kang malu korang..
 dok perosoh kepala lutut ayam...
geram eh.... 
aku gigit kang..... 

kenduri kat dewan punya pasal
aku tinggal kepala lutut ayam aku...




tapi...aku balas dendam
esoknya plak...
 abis dapat kat aku....
 siap boleh gigit2 lagi...
boleh masuk seketul dlm mulut..
baru nikmat...


sbb kenduri kat tmn je..
jadi dia punya perangai tu... boleh cover lah...
teruk betul perangai..
boleh pilih2 tempat plak nak makan kepala lutut ayam...

maklom leee..
dulu susah nak makan ayam ni...
sekali sekala je ponnnn...
tu yg darat skit tu..
la ayam x pernah miss dlm esbok...
bila2 masa boleh makan.. syukur.....



k.long masuk dapur masak2..

la baru kena nga tajuk en3 kat atas nuhh..
sebenarnya nak tunjuk k.long dah pandai masak..
ceh cam pandai sgt... tolong kacau je..
tapi dia punya peel masa tu cam chef wan..
sat2  " mama tolong amik kain sat nak lapik "
sat2 " mama, amik pinggan, dah nak masak dah niii.."
sat2 " mama, garam boh dak lagi"

amboiiii...cam aku plak assistant dia..
padahall....

sebelum ni dia ada gak masuk jenguk2..
tapi selalunya kena halau kuar lah..
rimas, dapur dah sempit..
tapi ari tu aku ada terbaca artikel pasal budak perempuan...
dia kata bila anak rajin nak tolong kita kat dapur..
biarkan..
suruh dia buat yg ringan2...
masalahnya anak aku ni..
dia x mau yg ringan2 cam tolong bagi senduk ke..
tolong kupas bawang ke...
tolong punggah brg masuk sink ke..
x adanya dia nak buat...
dia nak dok kat dapur kacau dlm periuk, dlm kuali..
pah tu minta barang2 kat kita...
lepas tu minta mangkuk nak try dah masak belum.. 
padahal baru je letak  5 minit atas api...


 usaha nak kacau.. rela lapik nga kerusi bulan...
nasib masa ni bulan x perasan..
kalu x mesti bulan mai tarik dah kerusi dia...

 minta kain nga aku.. aku x layan..
amik sendiri...
cam terer sgt masak tu...


 masa ni dia dok kalut minta pinggan, nak try...
nak kena hempuk nga mug kat depan tu...
baru je aku masuk kan lauk...
dok kalut ribut nak try... k.long2...





apa pon mama, sayang k.long....



sekian...


No comments:

Post a Comment