Monday, December 10, 2012

yg prgi tak kembali..

assalamulaikum
pagi ni..nak sembang2 je..
x ada gambar..
sebab tgh berkabung..
kelmarin bini pak sedara aku meninggal..
sakit kanser tulang..
balik sebelum ni pon dan p melawat..
sebenarnya lama dah dia sakit..
tapi x tahu sakit apa..
x bleh bangun.. x bleh bergerak..
tapi kalu tgk dr luaran nampak cam biasa..
makan pon ok..
x ada batuk2 cam dlm citer2 atau drama melayu..
( sakit je mesti batuk ..huk..huk.. )
pastu jahit baju nga mesin jahit... 
grgrrgrgrgrggg...( bunyik mesin jahit )
... tapi benang tak bergerak (citer aduhai esah )
hampeh....

tapi mak sedara aku neh yg aku panggil kak wan...
cam steady je,.. cuma dia x bleh bergerak..
nak bangkit sdr pon sakit..
dan kami suma xtahu..
ghupa2nya kanser tulang..

sebut je kanser.. mesti gerun..
kanser apa pon. risikonya sgt tinggi..
salah satu faktornya adalah cara pemakanan..
jadi jagalah permakanan kita ..
yg lain kita serah kan pada YG KUASA..
DIA yg mengetahui segalanya..

aku nga arwah ni.. 
x ada benda yg manis utk di kenang..
gitu2 je..
ghumah dia dekat je nga ghumah mak bapak aku.
tapi dia punya jurang rasa cam jauh..
aku bila lalu depan umah dia..
seolah2 aku pandang sebuah istana...
jurang terlalu jauh..
yg mana aku sebenarnya dulo2 x pernah kerumah dia
kecuali kalu ada apa hal, cam kenduri ke, 
kematian ke, atau sakit demam..
kalu nak p syok2 cam tu,  xda..
walau ari raya pon..
dan aku sdr x pernah dengar di telinga aku...
jemputan dr tuan umah utk kerumahnya.....

dan aku tak mau cerita ttg keburukan ..
sbb stiap kita sebagai manusia mesti ada keburukannya..
tapi ada satu babak menarik yg aku x akan lupa 
ttg aku dan mereka...

ni citer lama...
masa nih aku dah kawen,
dan aku pulang bercuti di kg sorang diri.. c.li x balik..
dan aku sudah tamat u ...
masa kat umah tu , aku nampak dia tgh bersembang nga mak sedara
aku yg tinggal sebelah umah tu...
dan aku pon p la utk bertandang sama...
kebetulan aku sampai depa tak perasan kan aku...
tiba,..

mak sedara aku baru terperasan yg aku baru sampai...
terus dia cuit arwah ni sambil memuncungkan mulut ...
dan mulut tu tuju ke arah aku...
sbb arwah membelakangkan pintu.. mak sedara muka hala ke pintu...
depa terus berhenti sembang ke ngumpat ke...
aku tak tahu... yg pasti ALLAH tahu..
ini dialog nya..

siarwah : "ooo... balik bila?"
aku : "balik kelmarin," ( sambil ambik akhbar baca )
arwah : abis doh ko ngaji..
aku : abis doh, 
siarwah : ooo.. pah tu boleh ngajar mana?..
aku : "eh, ore x ambik kot cikgu, ore amik kot pejabat jah"...
siarwah: " oooo...doh sapo ghoyak amik cikgu,..
dok ingatkan jadi cikgu lah...
(mentang2 anak dia yg sebaya aku amik cikgu )
aku tak tahu nak kata gapo
dan sambung mak sedara aku...

mak sedara : ni sorang baso cerdik ( "baso"kot kelantan ayat kurang ajar )
tak dan abis ngaji nikah doh, mugo nak lepas diri dari mak pak..
x se dok nga mak pak... 
dan dia ada membebel tapi yg tu aku betul2 lupa... 
jadi aku x dapat tulis sebab takut jadi fitnah plak..
aku tulis apa yg aku ingat dan akan ingat sampai aku nyanyuk...

aku masa tu rasa mmg sedih tapi aku tahan..
kecik hati nga mak sedara lagi..
malu nga arwah lagi sbb kata depan dia..
dan masa tu aku mmg tahu arwah x bercakap nga mak bapak aku..
yg mak bapak aku sdr tak tahu sbb apa..
tiba2 tak bertegur sapa...
tapi aku malas nak ikut..
aku tegur je la...lagi pon aku dok jauh..


itu je kenangan aku nga arwah..
yg dia layan mak bapak aku lebih kurang..
rasa nak tegur dia tegur..
rasa dia nak bermusuh...dia akan buat musuh..
makan tahun baru  nak elok balik...
nak kata dia kaya gila2 tak jugak...
pernah sekali arwah ni ajar anak jantan dia...
ajak pak aku minum kopi kat kedai sebab..
pak aku habaq perangai anak jantan dia kat pak sedara aku ( bapa  dia)...

pak sedara aku ( suami arwah )
dia sorang dlm pak sedara aku yg suka sakat aku...
selalu dia ejek cam ni bila nampak aku
p.sedara : "alik ila" ( balik bila ) selepas aku kawen dan balik kg..
p.sedara : "nak g ano" ( nak g mana ) bila nampak aku tgh jln ...
p.sedara : "tak tak ama agi "( tak letak nama lagi, metrujuk masa aku kecik2 dulo,
bila dia tanya anak sedara nama gapo.. , masa tu kak mah bersalin anak no.2 kat umah aku..
sbb kecik2 dulo aku pelat.. umur  4 or 5 thn aku masih pelat lagi..
dan p.sedara selalu tumpangkan motor dia, masa nak p sekolah rendah dulo..
dia hantar anak dia... dan bila jumpa aku jln kaki sorang2 dia angkut sekali..
dok tenggek kat ujung2 besi courier belakang pon x pa..
janji boleh naik motor...

tapi dulo masa arwah tak bertegur sapa nga mak pak aku...
pak sedara pon ikut sekali tak bertegur sapa...
dan dia tak lalu jln depan umah aku dah nak p surau...
kalu tak dia akan lalu depan aku jika nak ke surau..
dia lalu jln tepi umah..
bila aku terpandang kan pak sedara aku..
dia buat tak tau...
kosong...
dan perasaan aku pon kosong....


kini walau dia dah ok..
dan dah kembali mengusik aku nga cara cakap pelat2 tu..
aku hanya boleh tersengih...
x lagi menjawab nga kata2 pelat yg sama... sudah rasa kekok..
 tak seperti dulu..
 sebab dia dah buat parit di tgh2 ruang dulu dan kini...


dan ..
aku harap apa yg aku luahkan ini tak akan dikira dosa..
sebab bercerita pasal simati..
dan saat-saat sebelum dia sakit lagi dia dah sembang semula nga mak bapak aku..
dah berbaik2...
dan aku kira mak bapak aku pon dah tak rasa apa lagi...
marah ke, dendam ke,   kalu tak manan boleh bertegur sapa kan,,,
kalu nak dikira baik buruk hanya ALLAH yg boleh mnilainya..
cuma aku cerita ttg layan keatas keluarga aku.. mak pak aku...
yg org tak pandang sgt....
walau apa pon aku doakan arwah di tempatkan bersama-sama dgn para solihin...




sekian...





No comments:

Post a Comment