Monday, January 7, 2013

bila hati membara...begini jadinya...

assalamulaikum...
hari ni awal masuk blog....
tapi aku tak tau apa yg x kena minggu neh...
ari ahad dah spoil dah...
mati mood ceria ku minggu neh...

actually ada benda sikit aku nak citer..
tapi aku  jugak takut jadi cam mengumpat plak...
minta2 segala yg aku buat jgn jadi sia2...aku buat seikhlas hati..
tapi membara gak hati neh...cuma tak tahu mcmna nak settlekan...

cuba bayangkan situasi aku kini...
aku: kerja start 8.30 pagi..ok je.. tang pagi x dak masalah..
cuma tang rehat tghari aku kena rush sikit sbb nak kena amik k.long..
kalu ikutkan dari pejabat kesekolah k.long amik masa 20 minit..
lepas tu aku kena lari p hantar dia umah c.nah..
dan ngam2 sampai pejabat dlm pkl 2.00 cam tu...

tapi masalahnya sekarang...... baik aku citer dr awal  ...
kat taman ni, ada gak kawan c.li satu pejabat nga dia...
jadi kalau c.li outstation, dia pon outstation gak ...
dulu masa kat flat aku x berapa rapat sgt, kenal tu kenal laa...
ntah camna plak terbeli umah satu taman nga dia,
mula2 ok je..
lama2 kenal baru tahu perangai wife dia neh..
baik tu mmg baik..
ada gak aku tinggalkan anak2 time mak ngasuh cuti emengency..
tapi bayar lah...

cuma sekarang ni..
dia ada anak  sama baya nga k.long n dapat sekelas plak...
ari tu dia sembang2 nga aku nak upah van sekolah..
nak bincang harga suma...
aku dgr je... ok la kan orang bercerita..
dia kata yg acik je naik van ( acik baya k.long )
angah dan along p nga basikal cam biasa...

masa tu sembang ari daftar sekolah 31hb..
tup2 sehari sebelum sekolah mula..
dia p umah aku dan sembang 
dia kata p.cik tu letak harga mahal..
lalu dia nak cari org lain..
kebetulan kat tmn tu ada sorang kakak buat transport gak..
caj murah skit rm50 gitu utk satu org..
ok la.. aku kata boleh dah..
tapi dia x p lagi jumpa kakak tu..
esok nak sekolah dah..
maka..
aku nga murah hati offer si acik la nak p hantar dan amik sekali..
alang2 dah p hantar k.long..x pa la kan tolong kawan....
tapi.. masa ( lunch time ) dah lari...
sebab aku nak kena hantar anak dia masuk tmn balik..
masa antara masuk dan  kuar dr taman ada la dlm 15 minit gak..
walaupon bos dah tanya... aku habaq je hantar anak sekolah...

ok lagi..
nak dijadikan citer...
pagi khamis lepas ujan..
aku pon pelawa la sama angah naik kereta..
bersesak2 lah dlm tu..
firas of coz kat depan sorang2..
mia, k.long, acik n angah kat belakang campur beg2 besar gerabak lagi..
jadi la ghupanya cam sardin..
x apalagi...sbb ingat ari tu je

tapi masalahnya..
bukan setakap khamis lepas je siangah ni naik...
ahad, isnin dan pagi ni dia dok naik kereta...
apa kehal...
dan mak dia pon dah senyap dah dr nak cakap nga kakak transport tu...
sampai hari ni tak sebut2 pon nak  jumpa kakak tu.

benda ni dah jadi masalah bagi aku...
pagi2 dah la berpeluh utk budak 3 org neh..
lepas tu bila depa mai...dgr depa plak dok bertekak kat belakang...sempit2..
siap boleh marah2 lagi si acik tu kat k.long..
lawan tolak2 nga k.long..... dok la ujung krusi k.long kat tepi tingkap..
n mia berdiri kat tgh2.....
depa plak jadi bos kat belakang...
yg aku jadi betul2 meluat sampai nak luah kat sini adalah..
pagi tadi...
si mak boleh dok gelak2 tgk anak2 dia dok hingaq kat belakang...
sambil kata:
" ni, kak dah kena beli kereta baru dah ni"...
b+>?$% betul...kan dah mencarut..
tu pasal aku malas nak tulis blog kalu tgh marah...

kalu anak2 aku saje, dah ok nga kereta kecik aku..
siap mia n firas boleh baring2 bagai...
ni sbb anak kau... satu org x pa ..ni dah sampai dua org...
tak tau lah..... sengkaq dada tahan panas hati .....
boleh suruh kita beli kereta baru, bagi la  duit... dia pon  sengkek...

dah la pagi ni seluar terbakar...kena iron...
smlm letrik x dak..
masa tgh iron seluar tu, mia mai suruh perbetul tudung...
hasilnya..

yg biru terang tu yg hangus....
x pa, x marah sesapa pun .....
tu la silap baca doa tido kot...
x pon sebab panas hati kat org 2 3 ari neh...
alang aku sembang pasal depa neh...
baik aku teruskan.... sekali je aku buat dosa ngumpat... sekalu arung...

laki bini sebenarnya berlagak...
sama je depa dua org neh..
sembang deras.. apa-apa benda depa yg lebih..
sekali tgk cam nak lawan aku laki bini...
lawan la ... aku bukan dpt apa pon...
rumah hang rumah hang, rumah aku pandai2 la aku atur...
tapi boleh nampak dlm byk benda antaranya :-  ( cewah siap buat list )

1)   sblum masuk umah c.li buat grill besi.. buat sdr abis la dlm 800 hinggit..
c.li offer laki dia nak tolong buat, beli besi je...
 alih2 laki dia kata dah tempah, siap berkerawang lagi... grill umah kami simple sgt..
hahahhahah... tapi sampai sekarang rumah dia x bergrill pon...

2) suma benda yg kami cakap, dia pon ada atau alami... 
kita citer satu benda dia pon citer pernah  alami gak.. tapi citer dia lagi up laa....

3) ari tu aku buat table top dapur.... tapi pintu x boh lagi... dan design sgt simple...
nama pon abg nga c.li je yg buat..
siap2 je ...sibini terus kata dia x mau buat camni,,, 
nak buat macam tu la,, tiles camtu, sinki camtu, alang2 buat nak boh pintu siap.
nanti nampak x elok.....aku? dengar je la...
hasilnya.. sampai ari ni dok guna sinki tergantung yg pemaju boh tu...

4) masa menyembang ada la aku citer pasal umah tangga aku...
pasal makan minum. pasal peraturan mcm masa azan kena tutup tv, kena diam...
kalu main kat luar sebelum maghrib kena masuk umah...
pasal anak2 aku yg suka makan ayam je...pasal aku masak sekali makan ( bfest lain, lunch lain, dinner lain )...pasal aku yg suka celebrete bufday anak2..
tapi bila depan org ( jiran2 lain, masa ni aku ada sama )..
citer pasal keluarga aku dah jadi citer dia.
 dia karang ayat sembang nga jiran tu..sebijik citer aku....
padahal jiran2 pon tau.... 
maghrib anak2 dia cam sakai lagi dok menjerit2 kat depan umah...
 x pon kat umah aku... 
yg syok tu bila aku panggil anak2 aku masuk umah bila petang... 
nga anak2 dia sekali masuk dlm umah aku.... siap aku perambat2 balik....
dan bila dia tersempit aku la dia cari,  p mydin ke... borrow money ke...
masalah ekonomi dia la..... ( ari2 makan telur, sampai anak dia bisng2)..
kalu masak beehun makan pagi, sampai kemalam makan yg tu.. ( ni dia dok citer kat aku )..
bukan nak hina dia... tapi berpada-pada lah..
kalu dah rumahtangga kita camtu.. camtu la.. tak pon dok diam2... jgn dok habaq kat org..
ni takkkkkk... depan jiran2 lain manjang kau hebat... yg syok boleh kondem aku depan org..
aku x kisah.. depa ada mata telinga.. x citer pon depa tau...

lagi satu ni kelmarin punya citer...
balik2 keje.. letrik x dak bawa la anak2 kuar depan umah..
dan p sembang nga jiran2 sekali ( 4 org termasuk dia neh )...
sembang2 jiran tu kata kat aku  kalu letrik x dak k.dah boleh la bawa nak2 p mydin amik angin sejuk...sbb boleh bawa kereta sdr...
tapi aku x dan jawab, dia p tolong jawab...
" bawakk budak2 neh... ( sambil tunjuk kat firas n mia ).. kat umah je nampak baik..
p mydin sat lagi buatnya melompat2... berebut barang....buat pening kepala je..

aduiiiiihaiii...... rasa can nak panggil.
 " hei beruk !" tu anak2 hang yg cam beruk masuk kg"...

sebenarnya tu perangai anak2 dia...
berapa kali  p mydin nga aku... aku tau lah...
dapat makanan x dan bayar dah berebut nak buka.. dua beradik tu...
si mak plak dok bising2 larang..
time tu boleh plak kata..
" tgk k.long nga mia diammm je...bagus je"...

tak pon " lain x tak mau bawak dah hanpa"..
tapi still bawak gak...

tu la.. sekarang aku p mydin senyap jah2... x tanya dia.... lantak hang la...
drpd hadap malu kat org,,, ari tu mak dia tolak troli sorang2 yg sianak ikut troli aku..
alih2 dia p langgar botol sos cili maggi... suma org pandang aku.... 
tapi aku tanya dia balik " ibu mana".... geram ahhh....
boleh dia kata perangai anak2 aku camtu...
ni aku nak habaq kat hang naa...
k.long umur 20 ari masuk pacific dah..
mana tempat makan branded depa x kenai. spring leaf, 
kenngy rogers, cafe2 yg canggih depa selalu p... x dak canggung mana...
kfc nga mecdi.. tempat depa main je......
ada sekali bawa anak dia masuk kfc je pon...
 cangak2 dok gigit kuku...









mlm kelmarin baru p secret recipe... x caye tgk gambar...
depa neh mana makan kat gerai2 payung tepi jln...
aku x pernah bawa kecuali satu kedai roti canai tu pon sbb kawan c.li punya..
dah tau dah kebersihan dia...
biar lah ari aku nampak cam berlagak...
tapi itu realitinya hidup aku...
 xpernah beli baju pasar mlm utk depa.... ( tang baju aku, aku bedal je..)..



panjang ari neh...
mmg geram sgt2...
c.su aku nak call sembang n citer luah perasaan nanti x cukup kredit...
mu baca kat sini je lah..... stress aku dpt kawan camneh...
kalu citer kat a.li... baik aku citer kat bulan... boleh gak nampak dia gelak2...





x pa... sekali sekala... hidup x sumanya indah...
ini adalah selang seli untuk manis dan masin kehidupan...
bukan nak puji anak sdr...
tapi setakap la..... nakal2 depa pon tapi kalu bawak p majlis ke rumah org ke ..
selalu depa neh dpt pujian.. terutama k.long..
umah2 mak ngasuh pon x pernah depa merungut...
walau aku keje ..
aku ada tanya gak geng2 kot ada dgr kat telinga depa pasal anak2 aku...
( geng2 flat polis kat aku tinggal dulu, )..
cuma bulan je.. aku masih ikut rentak dia....
belum sampai masanya lagi dia ikut rentak aku...
in sha ALLAH... suma akan berjalan nga baik2 aje...

sekian...





2 comments:

  1. pergghhh...mmg trbaik ahh kwn2 mu..pei...
    gile punye org...pasal dia nk berlagak tu lantak ahh...yg dia pi kutuk ank sdara aku ape hal...
    mu x yah la layan org cm tu..bengongg..kesian ko mu ,dapat kwn semuanye bengongg2 belaka.

    ReplyDelete
  2. lawak mu..baru mu perasan deh kawan2 aku suma jenis bengong2....
    aku pon baru perasan...

    ReplyDelete