Saturday, January 5, 2013

hari pertama k.long sekolah..

assalamulaikum...
ari ni minggu kedua persekolahan...
baru ada masa nak upload gambar sekolah k.long n mia...
saat tgk anak2 sarung baju sekolah...
teringat gak zaman kita sekolah dulu..
masa awal2 persekolahan..
terpisat2 bgn pagi..
nak kena mandi air sejuk..
sejuk yg gila2 sbb air perigi...
..lepas tu siap lebih kurang,,, 
jalan kaki nga mek gedek2-gedek p sekolah...
sampai sekolah kasut baru dah kotor..
 kena embun dihujung rumput..
sampai sekolah blur2...
x kenal pon apa itu abc..
mek tunggu sampai balik..

masa tgh iron baju sekolah k.long..
aku plak terlebih xcited...
cek suma benda...
beg kasut..
tudung...
kunci jam handset sampai 2 sekali...
tidur awal kami anak beranak...
dah la pagi tu pon c.li kena p johor..

tapi k.long sgt behave...
bgn pagi x kalut2..
senang...
cuma kita kena rajin kan mulut bagi dia cepat..
kdang2 rasa mcm mendera mental dia..
sebab kat mulut aku selalu kata"
" cepat k.long pakai baju,
"cepat k.long pakai kain."

tapi dia tak menjawab..
tapi tetap slow..
nak kena latih dia buat suma cepat..
aku tak mau dia ketinggalan..
napak cam kejam paksa dia buat suma cepat..
tapi ni utk kebaikan dia gak...


 kena dok belakang, sebab dia tinggi..
kalu aku dulu sah2 kat barisan depan..


 dlm kelas pon terbelakang gak..
masa daftar ari tu, abah dia cop kat depan..
alih2 tgk ada budak lain p dok situ..
lepas tu cikgu suruh dia dok belakang sikit 
dgn alasan k.long tinggi...
aku ok je... janji dia pon ok..
kalu dia kata x syok , nanti kena bincang nga cikgu..


 p dewan beratur..
kalu dulu ada gak perbarisan..
yg ketua kata pengawas kata " sedia!, senang diri!..
tapi  kat sini x ada..
bila tanya angah dia kata sebab dah lewat..
apa pon  abaikan... 


 makan nga anak jiran depan umah.. tapi dini dapat kelas lain..



 muka ceria..
silap order. meehun pedas..
aku makan pon terasa pedas..
dah la k.long x tahan nga pedas..
lepas tu pesan kat dia, jgn amik beehun grg,
amik nasi lemak ke.. atau yg jenis sup2..
budak yg freehair kat sebelah tu,
kawan baru dia, tapi kena tukar kelas gak..
kesian k.long, org yg baru kenal ...

 dalam kelas..
kelas ada dlm 40 org..
x tau camner cikgu nak ajar, mesti stress..



 tetap posing..
boleh lepas dia masuk kelas dia suruh aku balik..
mmg aku tinggal pon sebab nak kena p daftar mia plak kat tadika kemas
aku p balik masa rehat dia.. nak tgk dia dpt beli ke tidak makanan..
tanya kawan2 depa  bagi dua ringgit sehari...
tapi kebanyakkan anak2 depa abiskan..
jadi utk k.long, 
aku letak kat dlm purse dia RM3 duit kertas,
dan RM1 duit syiling..
"dan duit ni jgn bagi abis, 
beli apa yg nak makan je..
dan duit ni kena sentiasa ada dlm beg, 
tgk cam mama, dlm beg mama sentiasa ada duit,
k.long dah besar mesti tau guna duit"

dan tgk ok la..
sebab dia makan x abis RM1 pon..
tapi bila aku tanya pasal apa sikit sgt dia guna..
" dah k.long beli mee sup".. mee tu byk ,5 kupang je..
k.long kenyang lah...
ok la cam tu... maksudnya dia phm la, apa yg aku pesan..



sempena masuk sekolah baru aku ahdiahkan cadar baru kat dia..
bagi semangat tido awal...


 dgn harapan dia akan gembira di alam persekolahan dia...
dapat belajar tanpa fikir apa-apa pon..
dapat pergi dan balik sekolah nga gembira...
ingin buat yg terbaik utk dia..



sekian...
sekejap lagi nak buat en3 sibudak bintang masuk tadika..











1 comment:

  1. k.longg...c.su rindu k.long..
    selamat hari lahir yg ke 7 thn..
    semoga k.long berjaya dlm hidup..
    belajar rajin2 yea..
    Nti c.sue belikan hadiah yea..
    c.sue syg k.long sgt2..^^ sambil nangis.

    ReplyDelete