Wednesday, November 7, 2012

izzah ooo izzah.... siannya kat kau.

assalamulaikum..
betul kata org2 tua..
terlajak perahu boleh diundur..
terlajak kata buruk padah nya...


la sibuk pasal statement yg 
nurul izzah kata..
pasal; kes bebas beragama...
melayu ponn bebas beragama..
maksudnya tiada paksaan dlm beragama...

sebenarnya aku faham apa yg nurul izzah maksudkan..
maybe cara penyampaian dia x sampai kepada pendengar atau pembaca...

dan dia mana mungkin nak ajak org2 melayu utk murtad...
kecuali org itu gila... 

dari sudut fahaman aku...
apa yg di maksud kan si izzah ni.. "tiada paksaan dlm beragama.
sesiapa bebas utk menganuti agama mana yg dia percayai...
sbb melayu itu bangsa,  islam itu agama , agama itu kepercayaan yg dianuti oleh seseorng manusia..."

cumaaa.... silapnya siizzah..\

dia tak nyatakan melayu yg tidak beragama islam...
yg masih tiada agama.. atau freethinking...
maka dia boleh dan bebas memilih agama mana yg dia nak..
awak2 suma jgn pk benda neh x ada kat malaysia ok..
sebenarnya ada melayu yg freethinking...
kerana 
 kebebasan utk memeluk agama adalah tertakluk kepada mereka yg bukan islam..
maka mereka bebas memilih agama  mana yg mereka suka termasuk agama islam..

dan kita neh..
yg dah islam..
melalui keturunan..
melalui ibu bapa..
wajib2 dan patut kita bersyukur sebab kita dilahirkan dlm islam..
utuk kita menzahirkan islam kita harus belajar pasal agama islam,, dan , kita harus amalkan
amalan yg disuruh oleh agama islam.. menjauhi perkara yg dilarang...
bila semua itu di patuhi, bila kita ada iman didada.. mana mungkin kita akan memilih agama lain....
sebab kita dah yakin dgn agama kita, 
kalau iman kita dah kuat mai lah paderi apa pun nak berdakwah ... InsyaALLAH x kan jalan punya...
dan org islam yg keluar dari agama islam dipanggil murtad..
dan org2 murtad ini boleh di bunuh jika dia berkeras utk meninggalkan agama islam walaupun telah dipujuk atau diajak. supaya kembali kepada islam...


senario yg terjadi kat izzah neh...
adalah politik semata2...
politik neh akan menukar dan memutar belitkan apa2 saja..
janji dpt keuntungan kepada mereka..

aku tak menyebelahi mana2 pihak.. 
sbb aku x mengundi ponnn...
kat sini aku cakap apa yg aku faham lah..
dan 
aku faham  sebenarnya apa yg siizzah neh nak sampaikan...

walaupon aku x suka bapanya...
boleh giteww....


sekian,
dan kita harus ingat... 
islam itu bukan diwarisi..
jgn kita mengaku kita islam disebabkan ibubapa kita islam , nenek moyang kita islam, 
"tetapi kita tidak mengamalkan ajaran islamnya..

aku sgt insaf sbb selama ni pon aku byk gak terlalai..
walaupon dulu aku sekolah agama arab..
tapi bila abis sekolah byk yg aku tinggalkan..
aurat pon masih lagi terdedah terutama kaki dan pergelangan tgn..
InsyaALLAH aku akan berusaha kearah itu,,,, 
ALLAH Maha Penyayang, Maha Pengampun.
sama2 kita bertaubat selagi diberi peluang...



sekian ...
untuk x kedua...

No comments:

Post a Comment