Tuesday, July 9, 2013

cerita si sulung mama..

isnin kelmarin..
balik sekolah k.long crite dompet duit dia jatuh dlm kelas..
n then bila dia kutip dompet tu..duit belanja dia dah x ada..
dah ada budak lain tolong amikkan.....
dia cerita sambil ghenyeh2....senyum..
aku tanya lapar x..
dia jawab la lapar jugak..
n dia dah cakap kat cikgu..
 n cikgu tanya student suma pakat  x ngaku..
lagi syok cikgu janji dia gantikan time rehat.. 
tapi sampai ke sudah x ada...

 aku kelmarin kesian la jugak...
belanja lunch.. bagi dia makan kenyang2 n hantar p kafa..

balik semalam aku dah preparekan suma benda..
n semalam lagi dah bagi duit sekolah kat dia..
pagi tadi kat rumah sebelum naik kereta pon aku dah check..
kesian jugakkan org makan kau dok telan air liur..
n aku bekalkan air masak.. sbb pagi ni dia ada pj.

nak dijadikan citer
sampai kat pej..kutip segala sampah .. 
elok je dompet dia dok sandar kat kerusi belakang..
ingatkan dia amik duit n tinggalkan dompet..
tapi bila buka , ada lagi duit..
sah dia x bawa duit p sekolah plak..
dah la ari ni busy..aku mmg x dan nak hantarkan.

nasib la nak..
merasa la jugak p sekolah x bawa duit...
teringat masa aku kecik2 dolu...
aku dulu mmg selalu x bawa duit p sekolah..
tapi nasib dpt rmt ( makan free )
jadi x kisah sgt la kalu x bawa duit pon kennn...
n kalu mak bagi duit tu pon.. sat2 raba kocek baju..
takut jatuh... 
dulu bawa pon 50sen je...
nasib baik kalu mak x dak duit pecah..
dia bagi singgit suruh kongsi nga ustaz..
aku rehat awal..so duit tu aku pegang..
n bila hantar kat ustaz ujung2 dia dpt rasa 30sen atau 20sen..
nasib la kennn. tu pon nasib baik aku ingat..
 dpt jugak dia  minum sirap n kuih sebijik...
tapi kalu dah selalu marah jugak dia..
ada sekali tu...
aku p hantar duit baki dlm 20sen kot kat dia...
biasanya hulur kot tingkat je... ari tu dia kuar awal...
n tunggu aku depan pintu nga geng dia..
marah la tuan ..
kebetulan dlm poket baju kurung aku ada lagi cekodok pisang
sebijik ( amik kau boh dlm kocek baju )...
dia ramas cekodok tu.. keluar minyak kot celah2 poket baju....
sedey bukan main... sbb cekodok tu aku simpan nak makan time balik..
sambil jln kaki boleh makan...

tapi k.long ari ni cikgu dia bagi singgit..
jadi x lapar lah..
masa balik tu pon aku berleter...
suma benda nak kena ingatkan...
dia cam tu lah... sembang kot lain byk..

tadi masa nak p hantar kafa pon..
beg kafa ntah dok tang mana2..
kita nak kena cari n ingatkan...
tuan badan rileks je.....

tapi nak tergelak betul..
sambil kunci pintu sambil bebel kat dia...
alih2 tuan mai tunjuk tgn..

k.long : mama rasa, anak k.long berapa org...
aku : ntah tak tau....

k.long : laa, kira lah kat tgn k.long neh... berapa org ada....

xcited suruh org tgk anak dia berapa org...
kebetulan h.set kat tgn..
aku snap pic tapi x jawab pon soalan dia.... 


 masih menanti jawapan.. n dok ulang2  tanya...




masih lg menanti jawapan...

kesian plak..

aku : 3 kot..
k.long : mcmna ghupa depa ah, mama..

ni dah lebih ni... last2 kena perambat masuk kete cepat2...
geram..

tu kalu aku melayan.. sah2 dia tanya mcmn plak suami dia esok2...

tapi bila aku dah mula nak marah...
dia selalu jawab...
k.long : jgn marah.... tu kan k.long kata dah esok2..
k.long kena belajar bagi pandai dulu... jadi cikgu dulu baru boleh kawen..
baru ada duit...


tau tak pa...

No comments:

Post a Comment