Thursday, July 25, 2013

takdir untuk lupa...ent3 minggu lepas...

ni ent3 minggu lepas.. draft n x sempat nak publish..
kalut pasal apa ntah..
masa tu kes ada budak lemas lam kereta ..
mak dia lupa nak p hantar nursery..
dr pukul 11.00 pg - 5.30 ptg...
..sat lg nak ke pinang.....
nak cari,  nak p shopping baju raye anak..






"2 3 ari lepas...
kan ada berita pasal budak lemas n meninggal dlm keta kan..
aku dah baca tapi x sampai ati nak komen...
boleh rasa cam mana seksanya dia sebelum meninggal tu..
siap muntah2, terberak bagai...
dan aku boleh rasa cam mana perasaan mak dia...
trauma mak dia...
tang menyesal tu of coz seumur iduplah..
walau hakikatnya...
kita sebagai org islam ni harus terima ...
takdirnya begitu....

takdirnya si mak ari tu boleh terlupa nak hantar anak kerumah babysitter....
n takdirnya jgak dia sibuk utk attent meeting..

tapi bila ramai sgt dok komen...
yg teruk2 n cam letak 100% kesalahan kat mak dia..
aku kesian sgt2...

kesian kat mak dia...
sure ari2 nangis...
anak meninggal lagi... menyesal lagi atas kesilapannya.. n kecaman org luar lg...
mmg stress lah...

anak dia lebih kurang sebaya je nga bulan aku..
tgh dok belajar itu ini...
tgh syok melayan karenah yg mcm2...
ishhh... mmg takdir dia pergi nga cara cam tu...

mmg dulu pon ada terbaca dah sekali kes nih..
tapi yg tu ayah.... kes terlupa gak..

citer anak2 ni kan ..semau benda nak kena perati..
sementara depa nak cerdik pandai..

aku kalu nak kuar kemana2..
aku pastikan anak2 naik kete dulu baru jln...
begitu gak kalu parking kat mana2..
aku akan keluar dr keta dulu baru peratikan anak2 keluar..
yg pasti mulut aku akan hingaq..
x kira org pandang lain mcm pon...

tapi kan aku ada gak tinggal depa dlm keta..
nak masuk kedai runcit ke..
atau kb..
jenis yg masuk ambik brg dan byr...
kalu bawak depa 3 org neh..
beli barang singgit..terus jadi sepuluh inggit...
bukan leh percaya kat depa...nak2 lagi bulan..
k.long n mia ada gak boleh ke tak boleh...
dapat kat bulan..
" adik suke, ni pon adik suke"..
suma dia suka ehh...

tapi kalu cerita bab lupa...
aku ada gak beberapa kali ( mmg dah byk kali berlaku..)
mmg lupa lahhh anak ada dlm kete..

ingat lagi.. kat pej lama..
masa tu masuk pukul 9.00 pg..
biasanya hantar k.long dulu kat annajjah lam pukul 7.15 pg...
n bawa sekali mia n bulan...
lepas tu baru hantar mia n bulan kat umah mak ngasuh depa...
boleh plak tetiba pagi tu...
lepas hantar k.long terus balik umah n dan lagi korner p  cari  breakfast..
sampai2 kat kedai roti canai tu... nak turun baru sedar budak 2 org tu rileks lagi dok lena..
nasib la aku pakai kancil je...
kalu x nampak depa.. mmg tu tandanya aku yg nak go...

baru2 ni gak....
c.li o.station..p ari mula2
tghari aku kena p amik k.long kat sekolah...
boleh plak  aritu rileks je masuk surau lena..
mmg2 betul2 lena.. sedar2 jam alarm bunyi.. pukul 2.00
sebab aku set time abis waktu lunch hour..
 n sedar2 baru teringat c.li x ada n k.long x p amik lg...
dgn laju dan berdebar2 p amik dia...
k.long keluar pukul 12.45.
nasib sampai sekolah tgk dia rileks je dok main lari2 dlm sekolah..
n masa tu ada anak jiran pon tumpang sama..
tapi aku punya gementar tu x tau nak cakap..
sekarang ni.. c.li ada ke x ada mmg aku akan remind diri seniri..
tghari je aku call c.li p amik ke tidak..
n jika c.li keluar ari pertama ... c.li akan call aku atau mesej...
bila ari ke dua   tak apa dah...

n sekarang pon aku dah ajar bulan n mia.. cam mana nak lock n buka  pintu.
kat mana horn... ( tapi dpt kat bulan.. aku turun isi minyak pon dia horn bertalu2..)
mia dah pandai dah... aku cakap itu kalau ada apa2..(cam org jahat mai ke...)
sekurang2 nya bila jadi apa2 kes dia tau gak nak pk keluar cam mana..

tang buka tingkap.. bulan dah lama pandai..
la kalu naik kete without c.li, bulan mmg dok depan...
senang aku nak pantau...
kadang2 sambil bawak kete.. tgn sebelah lagi dok kawal dia..
sat2 dia tekan suiz buka cermin,
sat2 dia p tutup air-cond atau lubang angin air-cond,..
sat2 dia p kuatkan volume radio...
tensen2 mmg tensen.. tapi akukan power gak tang mulut...

ritu ada sekali dia dok belakang nga k.long..
boleh dia p buka cermin...
bila marah.. rileks je dia jawab : adik manas "...
nak kata apa dah...."..
















No comments:

Post a Comment