Thursday, July 18, 2013

terlajak perahu..boleh undur.. terlajak mulut ini akibatnya..

tadi dgr berita pasal kes alvin n vivian tu..
elok la pon kena dakwa..
sebab mulut x dak insurans..
tu la org kata hati2 bila bicara.
kan dah makan diri sendiri...

sebab bagi aku depa ni mmg sengaja buat kes..
sngaja timbulkan isu ni..
bohong la kalu cina malaysia x tahu yg simple2 pasal halal haram bagi islam..
nak2 lagi bab2 berkaitan nga ba&* ni....

n aku saje je tanya kawan pejabat aku ni..miss liew..

tau tak dia jawab apa..
" itu budak thua ekor aaaa.. bothoh sgt..
itu lua olang ahh..saje nak kasi hot..
bagi depa olang kenai...".

miss liew pon tau benda tu mmg kurang ajar sgt...
dia ni kurang fasih b. melayu..
tapi dia sgt respek aku..
kadang2 kuar lunch sama2..
dia makan laju2..
" nanti u x dan semayang meh."..

sejak posa 8 ari ni..dia mai office bancuh air  dr rumah siap2..
sebab dia takut kalu bancuh air kat pej, nanti berbau dan aku terliur...
bila kuar makan pon ..
mmg akan naik keta aku..
sebab dia kata.. keta dia, dia selalu dok bawa anjing...

see...
maksudnya depa phm apa yg boleh dan x boleh bagi kita org islam nehhh..
cam x boleh makan ba&*..

tu lah.. sebab aku baik kot..
ALLAH temukan nga org baik2 sajo..
dapat bos pon baik...walaupon time keje kalut agak ribut taufan sikit...
sekurang2nya aku x pernah kena marah...

di pejabat aku pon ada bilik khas utk surau,..
bahagian lain dia letak tiles.. tapi di bilik surau tu dia boh karpet..
bos aku juga cina.
padahall..
sebelum ni aku keje company melayu..( 3 company )
aku kena solat merata2.. dlm bilik bos...
dlm ruang pejabat..

n petang tadi kamis sembang lagi bab halal haram bg islam neh..
n dia ada tanya aku pasal 
" melayu boleh tak bela anjing..."
sebelum ni dia ada tanya dah kawan melayu dia yg lain..
......sorang jawab x boleh..
dan sorang jawab boleh...( boleh tanpa expain apa2)..
jadi dia confius....( ni dia cakap selepas aku explain kat dia baliklah)..

n apa yg aku kata kat dia simple je..

" boleh jika ada tujuan dan kepentingan..seperti jaga kebun atau dusun ,
tapi kalu utk tujuan bela cam kucing nak main2 x boleh..lagi pon larat ke nak kena samak 24 jam.. bila dah main tu mesti anjing akan jilat2.. akan ada air liur dia keluar...nanti kena samak satu rumah..
kami boleh sentuh anjing jika kering sama kering. tapi jika basah kami kena samak"

miss liew : samak tu apa?..
( aku explen la samak cam mana..)
miss liew : iye mehh...
cam nampak dia phmm.
aku tanya gak dia makan ke bab* tu..
jarang2..sebab asben dia keje takasima..jadi dia tau gak bab bersih x bersih ...

sebelum ni pon kami selalu gak sembang pasal agama masing2..
la aku tau la.. bila perayaan antar hantu.. bila nak sembayang sembah nenek...
bila time kena makan sayur saje..posa makanan berdarah..

sebelum ni aku x pernah nak amik tau..lantak hang la...
tapi sekurangnya aku boleh compare n bersyukur sgt2 sbb aku islam...
walaupon ada kalanya aku lalai.....

ada satu kali tu aku citer kat dia si bulan tu masa baby..
ada byk warna hijau kat punggung dia...

n miss liew cakap " kalu org cina punya kepercayaan,
itu budak kena rotan nga tuhan sebab tak mau keluar..
jadi tuhan rotan punggung suruh keluar dr perut ibu...
" go..go..go...p tgk ibu kamu " ( cara miss liew cakap )
siyess... aku mmg nak tergelak..
jadi aku gelak dlm ati lah..sambil kata bodooo..hahahaha

...sbb kita kena respet kepercayaan dia...
aku cakap dlm islam x da maksud apa2..
tapi kalu ikut melayu punya teori.. budak tu akan berkulit gelap bila semakin besar.."..
n dia pon boleh accept la apa yg aku cakap...

kadang masa dia tgh citer pasal berkaitan agama dia..
pasal dewa2 ni...
aku lam ati... tetap akan kata ALLAH..ALLAH...ALLAH...
aku sayang agama aku....
sebab aku x mau terpengaruhhh......

tapi kadang2 la sembangpasal isu ni..
kebanyakkan kami sembang pasal anak2...
sampai esok pon x abis...
tambah pulak dia suka ngumpat mak mertua dia...
hahhahaha.. aku tukang gelak...
bukan syok dgr dia citer...
tapi syok dgr bahasa melayu dia yg ke laut...
terbalik kuang...aku plak kadang tolong betulkan bahasa dia yg sedang dok mengutuk...

apa2 pon kita kena respek jugak agama lain..
terutama bila kita seharian bergaul nga depa...
apa2 pon yg depa banggakan tentang agama depa..
ingat satu je.. mereka tetap akan jadi kayu api  bakar je esok2..
In sha ALLAH..
selagi kita beriman... selagi kita ada imam walau sebesar zarah pon..
kita tetap akan kesyurga...
walau selepas dibalun dan dibakar atas dosa2 kita...
 in utk peringatan aku seniri yg sentiasa lalai...dan leka...
astagfirullah al a'zimm....insaf.....

( dr ustajah x jadi..)

aku ni suma x jadi.
.hajat hati nak jadi pegawai dok lam a.cond ----pon x jadi..
apply plak cikgu------pon x jadi...( rajin isi online je..lepas tu exam ada yg x pernah p )
alih2 nak jadi ustajah plak..------pon x jadi 
( sebab p sekolah agama sampai tingkatan 5 je..
malas nak menghafal al-quran dan hadis  alkisahnya..)

No comments:

Post a Comment